Nitratbrist

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LeVaJu
    • May 2004
    • 78

    Nitratbrist

    För att snabbt ge bakgrunden så försvann i höstas plötsligt alla alger och snäckor väldigt snabbt plus att växterna, som tidigare varit fina falnade ner till stjälkar. Påbörjade de här funderingarna inne på Sjukdomar men eftersom det kom att handla om vattenkvalitet och nitratbrist fortsätter jag här med mina följdfunderingar:

    1. Finns det något vanligt fel som lätt orsakar att det uppstår nitratbrist i ett kar?

    2. Hur ofta bör man kontrollera vattenvärden i "normal skötsel", d v s när allt i övrigt verkar helt ok.
    Anne

    Min Zoon
  • Shagrat
    • September 2004
    • 335

    #2
    Obundet nitrat, som växterna har lätt att använda måste tillsättas. Därför göder många genom att tillsätta KNO3 och K2PO4 tillsammans med en microgödning som tex tmg eller NutriSI.

    Men samtidigt så är att algerna försvinner inget tecken på nitratbrist. Dessa stortrivs med hur låga nivåer som helst.
    Ja, jag vet att jag inte kan stava....
    Min zoon

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Ursprungligen postat av LeVaJu
      1. Finns det något vanligt fel som lätt orsakar att det uppstår nitratbrist i ett kar?
      Zeolith i filtret, Anearobt bottensubstrat (tätpackad sand med lera t ex) där det uppstår denitrifiering (nitrat blir till kvävgas och försvinner ur akvariet med cirkulationen), eller en massa välväxande växter.

      Men växterna klarar inte att dra ner kvävenivåerna så lågt att algerna påverkas.

      Alger, växter och snäckor är känsliga för koppar. Du har inte medicinerat något i akvariet? Algmedel kan innehålla kopparsulfat.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      Arbetssätt...