Fosfat - bortglömt problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Calle W
    • November 2003
    • 26

    Fosfat - bortglömt problem

    Eftersom jag själv haft problem med detta nyligen har jag läst pa en del om fosfat och dess verkningar pa akvarievattnet och växter/alger/fiskar. Överhuvudtaget verkar det som om fosfat är rätt bortglömt. Det finns miljoner diskussioner om nitrit/nitrat etc. Men att fosfat ska spela en stor roll i problemen man har med växter/alger verkar inte vara fallet. I alla fall om man ser till mängden inlägg.

    Jag har börjat fundera om manga av de problem jag haft tidiagre inte varit att föra tillbaka pa fosfathalten i mina kar och inte nitrit/nitrat (med vilka jag sällan har haft problem).

    Tex. har jag inte tidigare sköljt igenom frysfodret. Jag har använt lite all möjlig växtgödning (som jag tex. köpt pa aktion hos Spangas akvarieförening). Egentligen utan att ägna fosfathalten en tanke...

    Funderar pa om jag är som manga andra akvarister, eller om hela fosfat problematiken bara gatt förbi mig???
    Calle
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Titta under "växter o alger" så ska du se att fosfat diskuteras flitigt. Defdac har nog fåt många av oss "växtnördar" att göra stamlösningar!!

    Alltså...vi stoppar i fosfat. Vi tar inte bort det.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Det här ligger till grund för problematiken och förvirringen:


      Dvs ditt fiskfoder tillför framförallt en massa ammonium som är en alldeles för enkelanvänd kväveform. Man får mycket ammonium med dålig biologisk filtrering och om man stänger av filtret på natten osv. Har du låga stabila ammoniumnivåer så har du aldrig problem med alger oavsett fosfat- och nitrat-nivåer.

      Men en del av problematiken ligger även i att ditt fiskfoder sannolikt ökar den biologiskt bundna organiska fosfatet som växterna har svårt att utnyttja, men däremot vissa alger kan utnyttja. Vi växtakvarister kommer runt det här problemet genom att gör ett stort vattenbyte i veckan vilket tar ner alla kända näringsnivåer och doserar upp kända fina nivåer av näringsämnen som växterna lätt kan ta upp, däribland det ickeorganiska fosfatet KH2PO4.
      Senast redigerad av defdac; 04 January 2005, 13:09.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Calle W
        • November 2003
        • 26

        #4
        Inte växtakvarist

        Men om man bortser fran den rena växtakvariefrageställningen och hur man där eventuellt kan lösa problemet/tillgangen pa fosfat, vad är det som gäller da? jag har alltid strävat efter att ha lättskötta akvarier där framförallt fiskarna mar bra. Det är naturligtvis inte nödvändigtvis alltid det optimala för växter. Tex. tvivlar jag att jag ska fa till det sa bra i mina akvarier (med nog utfordring) att jag inte kommer ha ett överskott av vissa näringsämnen som gynnar algerna. Eventuellt finns det bara tva vettiga lösningar:

        1) Byta vatten oftare
        2) Skaffa en ordentlig filteranläggning som jag kan ansluta flera akvarier till och skrota Eheims ynkliga ytterfilter

        Vad gäller fosfat: Är det sa att icke-organiskt fosfat (vilken kemisk beteckning har det?) tas upp av växterna (men inte organiskt fosfat?), medan organiskt fosfat (kemisk beteckning ?) enbart tas upp av alger? Har jag förstatt det rätt, defag?

        Försökte hitta nagonting längre om detta pa den länk du la ut, men hittade inte rätt.
        Calle

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Nu föregår jag defdac

          Algerna klarar så låga halter av kväve och fosfat att växterna dött för länge sedan. Man kan aldrig näringsbegränsa alger genom vattenbyten. Däremot kan man hålla dom borta genom effektiv filtrering.

          Om man bara har någorlunda mycket växter i karet så är både kväve och fosfat dina vänner, så länge brist inte uppstår så kan växterna konkurera ut algerna.

          Har man inga växter alls så är det enbart feta filter och svag belysning som krävs för att hålla algerna borta.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ursprungligen postat av Calle W
            Men om man bortser fran den rena växtakvariefrageställningen och hur man där eventuellt kan lösa problemet/tillgangen pa fosfat, vad är det som gäller da?
            Om du menar stenrösakvarier ala Riftlake så är det fortfarande inte inte fosfatet och nitratet som är det som triggar algsporsutveckling utan ammoniumet.

            Som Tropfrog säger så är algerna aldrig begränsade av några näringsämnen, knappt ens med RO-vatten. Att man märker en förminskad algspridning med t e x Rowaphos och Zeolit (som tar en viss del fosfat och nitrat) är för att man samtidigt får en filtermassa med oerhört stor yta som ger en otäckt bra biologisk filtrering som håller ammoniumnivåerna stabilt låga (Zeolith speciellt).

            Men tro inte att du fosfatbegränsar algerna med t ex Rowaphos. Dom klarar så låga fosfatnivåer att även de bästa labben i världen knappt klarar att mäta nivåerna (2-3 ppb).

            Tex. tvivlar jag att jag ska fa till det sa bra i mina akvarier (med nog utfordring) att jag inte kommer ha ett överskott av vissa näringsämnen som gynnar algerna. Eventuellt finns det bara tva vettiga lösningar:

            1) Byta vatten oftare
            2) Skaffa en ordentlig filteranläggning som jag kan ansluta flera akvarier till och skrota Eheims ynkliga ytterfilter
            Klassikerna som alltid fungerar således. Perfekt strategi. Vattenbyten tar ner alla nivåer av näringsämnen som byggs upp och ett gigantiskt biologiskt filter ser till att hålla nivåerna stabila - Färre algproblem.

            Vi växtakvarister kan inte göra så eftersom kranvattnet inte innehåller något av värde för växterna. Märk väl att ett välfyllt växtakvarium kan käka 5-10 ppm nitrat om dagen, en nitratuppbyggnad du har per vecka när du matar så friskt du kan.

            Skulle vi växtakvarister därför bara mata firrarna skulle växterna hela tiden vara näringsbegränsade och då kan dom inte växa optimalt och då sätter det sig gärna alger på dom.

            Vad gäller fosfat: Är det sa att icke-organiskt fosfat (vilken kemisk beteckning har det?) tas upp av växterna (men inte organiskt fosfat?), medan organiskt fosfat (kemisk beteckning ?) enbart tas upp av alger? Har jag förstatt det rätt, defdac?
            Japp ickeorganiskt fosfat suger växterna upp hur lätt som helst med sina blad. Vi växtakvarister brukar använda kaliumfosfat (KH2PO4).

            Samma sak med ickeorganiskt nitrat, och där brukar vi växtakvarister använda kaliumnitrat (KNO3).

            Försökte hitta nagonting längre om detta pa den länk du la ut, men hittade inte rätt.
            Det här med att alger klarar att använda biologiskt bundet nitrat och fosfat kan du läsa om här:
            U. Munster,E. Heikkinen,J. Knulst. 1998. Nutrient composition, microbial biomass and activity at the air-water interface of small boreal forest lakes Hydrobiologia 363 (1-3): 261-270, 1997 - 1998
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            Arbetssätt...