Varför blir det grått i mitt nya kar???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jensan
    • June 2003
    • 106

    Varför blir det grått i mitt nya kar???

    Hej.
    Efter ca: 5 dagar med preparat som skall sätta fart på kulturen i karet(375l nystartat) så köpte jag mig några malawiciklider.
    Samtidgt lade jag i lite större sten.
    En fluval 4+ och ett pumphuvud med filtermatta finns. Dessa trycker vattnet mot varandra, fullt drag har jag på dem.
    Det blir små "vågor" på ytan.

    Fråga:Är det beredningsmedlet som gör vattnet gråaktigt(dimmigt?) eller är det syresättningen.
    Eller???

    I början märkte jag av medlet men nu verkar det bli likadant igenvid isläppning av fisken.
    Fisken verkar ej ta illa vid sig, men det vore trevligar med lite klarare vatten.
    /jensa
  • Anders Jansson
    • January 2004
    • 11

    #2
    Det där brukar lägga sig efter ett tag. Orsaken kan vara att stenarna inte är riktigt rena. Då flyter skiten omkring några dagar tills det lägger sig av sig själv. Det är en fördel att skölja ur gruset i ett durkslag eller liknande innan man lägger i det. Då försvinner dimmigheten snabbare.

    Kommentar

    • Svante S
      • December 2004
      • 19

      #3
      Jag var med om ett visst dis nu när jag lade i ny inredning; stenar + sand.
      Det stora ytterfiltret rörde jag inte och vattebytet var på bara drygt 50%, likväl ett dis.
      Jag vill minnas att det alltid uppstått ett dis om man gör en nystart, även om man inte har någon inredning och ett nytt filter + att det är kristallklart i starten. Tror det beror på salter som finns i kranvattnet och reagerar med luften, (t.ex. calcium och koldioxid). Det försvinner efter ett par dagar
      Svante S

      Kommentar

      • Leia
        • July 2004
        • 41

        #4
        Dis i karet vid nystart

        Har också varit med om detta, på inrådan av akvariebutiken så mörklade (ingen belysning, bäddade in med filtar, täcken ed.) jag karet i några dygn och sedan var det borta. Kan tillägga att det även var en viss hinna på vattenytan och att det blev vita beläggningar på sugkoppar, sladdar mm.
        // Leia

        Kommentar

        Arbetssätt...