Fosfat i akvarievattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Calle W
    • November 2003
    • 26

    Fosfat i akvarievattnet

    Hej,
    Har nagon haft problem med fosfat i vattnet i samband med Tetra Initial Sticks och bottenvärme? Jag fick väldigt höga PO4 värden när jag startade upp ett akvarium med Tetra Initial Sticks i botten + bottenvärme. Kan inte se nagon annan anledning till den höga fosfathalten.

    Kan inte bero pa övermatning (hade väldigt fa fiskar i akvariet och algproblemen började redan innan jag tillsatt fiskar). Om inte fryst artemia innehaller extremt fosfatrikt vatten. Har hur som helst börjat skölja igenom allt fryst foder för att minimera den källan ocksa.

    Funderade pa rötterna, men de verkar inte vara bovarna. Gamla rötter som jag haft tidigare utan problem.

    Har inte lyckats hitta nagon innehallsförteckning pa internet för Tetra Initial Sticks. Vet nagon om det kan vara orsaken för fosfathalten (som lag runt 10 mg/l som högst).

    Calle
    Calle
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Ganska bra exempel på att fet botten (bottengödning) + bottenvärme ger okontrollerade näringsnivåer.

    Nästa gång du sätter upp ett växtakvarium vill du göra ett urlakat akvatiskt slam med hög näringsbindande förmåga som skapar bra redox istället för att skjuta bort redoxen med bottenvärme och lägga ner bottengödning som skjuts upp av bottenvärmen på ett okontrollerat sätt.

    Fosfat är dock bra i ett växtakvarium om du kör med CO2 om fosfatet inte är organiskt bundet. Ditt test mäter både organiskt och ickeorganiskt fosfat så du kan inte veta vilken form du har. Dessverre kommer din bottenvärme göra redoxen för hög för att fosfatet ska kunna göras om till en form växterna kan ta upp.

    Växtakvarister fixar detta genom ett stort vattenbyte och en bra ickeorganisk fosfatkälla som KH2PO4 och en bra ickeorganisk kvävekälla som KNO3.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Calle W
      • November 2003
      • 26

      #3
      Vad blir da den bästa lösningen om man räknar med att göda vattnet med nagon lämplig växtgödning?

      1. Bottengöda (med nagon form av köpt bottengödning (funderar pa Dennerle Deponit Mix 120 - som rekommenderas i DATZ) men utan bottenvärme.

      2. Bottengöda med slam fran gammalt filter/akvarium och bottenvärme.

      3. Bottengöda med slam fran gammalt filter/akvarium utan bottenvärme

      4. Inte bottengöda överhuvudtaget och köra med bottenvärme.

      + Innehaller Terta Initial Sticks fosfat? Är det nagon som vet?
      Calle

      Kommentar

      Arbetssätt...