Färga vattnet. Möjligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deon
    • November 2004
    • 32

    Färga vattnet. Möjligt?

    Hej. Fick problem med ett svamp angrepp på en av mina guldsömmar, Så jag köpte medicinen "FMC FORMACOR" och hällde i. Det färgade vattnet lite blått och det blev riktigt snyggt faktiskt.

    Så min fråga är: Finns det ofarligt vattenfärgningsmedel att köpa..?

    MVH Deon

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303045
  • niclas89
    • October 2004
    • 228

    #2
    Om du vill ha blått vatten så kan du väl köpa blåa lysrör?
    flippflopp Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=290186

    Kommentar

    • deon
      • November 2004
      • 32

      #3
      Har haft det men det blev så väldigt blått då.. men det kan man ioförsig kanske skymma det blåa röret lite..
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303045

      Kommentar

      • Svante S
        • December 2004
        • 19

        #4
        Livsmedelsfärg????????
        Svante S

        Kommentar

        • ztaffe
          • December 2004
          • 49

          #5
          Du behöver ju bara byta ett rör till blått.
          "Ett akvarium i hemmet är bättre än tio i affären"

          Kommentar

          • deathdealer
            • July 2004
            • 77

            #6
            vet inte hur nyttigt det är för fisken om har det i karet jämt...MEN mentylenblått kan man ha i (väldigt lite), och nu sviker minnet mig lite men det har någon form av medicinsk effekt?

            Säkert någon annan som kan detta - men det färgar vattnet!
            Enklare vore kanske och köpa lysrör med blåare ljus!!!

            Deathdealer
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • plizken
              • April 2004
              • 1293

              #7
              Om jag inte missminner mig så ska metylenblått vara aktivt mot både gramnegativa och grampositiva bakterier. Det betyder att nitrifieringen kommer att sluta fungera.

              Näe färgat vatten kan omöjligt vara bra och jag anser att det är en självisk tanke då hela idén med akvarium är att ge fiskarna en naturlig miljö.
              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

              Kommentar

              • averater
                • March 2004
                • 381

                #8
                Ursprungligen postat av plizken
                då hela idén med akvarium är att ge fiskarna en naturlig miljö.
                ??? i så fall borde du väl över huvud taget inte ha fiskarna i akvariet utan släppa ut dom?
                Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                Kommentar

                • plizken
                  • April 2004
                  • 1293

                  #9
                  Ursprungligen postat av averater
                  Ursprungligen postat av plizken
                  då hela idén med akvarium är att ge fiskarna en naturlig miljö.
                  ??? i så fall borde du väl över huvud taget inte ha fiskarna i akvariet utan släppa ut dom?

                  Det där var en konstig komentar. Varför slänger du iväg en sådan komentar när du själv är avkarist?
                  Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                  Kommentar

                  • averater
                    • March 2004
                    • 381

                    #10
                    därför att jag inte tycker hela iden med akvarier är att ge fiskarna en naturlig miljö utan att ha en tjusig möbel, sedan gör man naturligtvis det så bra som möjlig för de små liven.

                    typ som på ett zoo, djuren är där för att visas upp. att de sedan få en så bra miljö som möjligt är också självklart.
                    Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                    Kommentar

                    • plizken
                      • April 2004
                      • 1293

                      #11
                      Ursprungligen postat av averater
                      därför att jag inte tycker hela iden med akvarier är att ge fiskarna en naturlig miljö utan att ha en tjusig möbel, sedan gör man naturligtvis det så bra som möjlig för de små liven.

                      typ som på ett zoo, djuren är där för att visas upp. att de sedan få en så bra miljö som möjligt är också självklart.
                      Det där är ju bara retorik. Det är samma sak som jag säger men med andra ord.

                      Ett väl fungerande akvarium med en god balans av växter, djur och belysning är en vacker möbel. Vi har möjligheten att ha en tropisk sjö eller ett korallrev i vårt vardagsrum. För att det ska vara möjligt så måste vi offra rätt mycket och lägga ner en del arbete på det.

                      Ett naturligt sjöliknande akvarium är i praktiken en omöjlighet så vi använder oss av massor med genvägar för att nå dit. En av dessa genvägar är att inte utsätta fiskarna för onödiga risker vilken en färgning av vattnet skulle kunna resultera i.

                      Att pissa i mälaren är helt ok men att pissa i ett glas är katastrof.
                      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                      Kommentar

                      • averater
                        • March 2004
                        • 381

                        #12
                        ok, det var ett onödig inlägg.

                        ännu ett:
                        att pissa i ett glas är väl helt ok, så länge man inte pissar för mycket och håller koll så att det inte skvätter.
                        däremot vore det katastrof att pissa i ett akvarie
                        Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                        Kommentar

                        • plizken
                          • April 2004
                          • 1293

                          #13
                          Ursprungligen postat av averater
                          ok, det var ett onödig inlägg.

                          ännu ett:
                          att pissa i ett glas är väl helt ok, så länge man inte pissar för mycket och håller koll så att det inte skvätter.
                          däremot vore det katastrof att pissa i ett akvarie

                          Lägg av nu averater. vad tjänar du på det där? Är det något personligt så lämna det utanför zoopet.

                          Jag har en mail du kan använda om du vill bete dig.

                          Har du annan åsikt så tycker jag du kan vara mogen nog att ställa det jag säger mot väggen med inteligenta komentarer istället för att gå som katten runt het gröt med retoriska floskler.
                          Senast redigerad av plizken; 05 February 2005, 15:53.
                          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                          Kommentar

                          • averater
                            • March 2004
                            • 381

                            #14
                            ursäkta, menade inget illa alls.
                            Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                            Kommentar

                            • Gud bevare Tsaren
                              • April 2004
                              • 276

                              #15
                              Vilket pladder, flickor. Hörrni, skämmen, försök nu koncentrera er på vad tråden egentligen handlar om. Själv håller jag med kommunist-plizken om att färgat vatten är en självisk tanke som knappast kan föra något gott med sig gentemot de fiskar man håller, men så är det nog också det enda jag och ondskan är överens om i detta liv.

                              Peace.

                              C uvasjenijem
                              Gud bevare Tsaren och Hans familj

                              Kommentar

                              Arbetssätt...