nitrit, nitrat och ph

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slechmiinh
    • December 2004
    • 79

    nitrit, nitrat och ph

    Jag läste igenom guiden som fanns här på zoopet och insåg att mina fiskar kan få en ganska mycket bättre och säkrare miljö än va de har nu. Det är nämnligen så att jag aldrig har kollat ph värde och sånt där till mitt akvarium och har aldrig upplevt att det varit ett problem förens nu.

    Jag märker att de inte mår optimalt och det kanske beror på att akvariet bor någon annanstans nu, med annat vatten och sådär.

    Jag skall köpa olika preparat och tester, men jag skulle behöva en lista över de saker jag behöver för jag har inte riktigt förståt det här med hur allt fungerar, så jag kan se sambandet och översikten lite bättre.

    Jag tänkter lägga vattenets ph runt 7 och temperatur på 25 grader för det gillar alla mina fiskar. Men sedan, hårdhet, amoniak och allt det där, ja det är som ett töcken. Vore till stor hjälp!
    //Sarah
  • simosaurus
    • July 2004
    • 373

    #2
    Hej

    Kh, eller vattnets alkalinitet, dvs vattnets förmåga att neutralisera syra, hänger ihop med Ph:t. Lågt Kh kan ge svängningar i Ph:t

    Kh bör ligga över 3.

    Gh är ganska så ointressant. även där är det bra med gh över 3

    NO2 - nitrit bör man sträva efter att få till 0. Detta pga att nitrit är direkt giftigt för fiskarna i ganska små mängder.

    NO3 - nitrat är väldigt förenklat gödning för växterna. Nitrat bör ligga under 40.

    Om du vill ha en mer invecklad förklaring på No2 och NO3 mm så får du fråga
    Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

    Kommentar

    • slechmiinh
      • December 2004
      • 79

      #3
      tack så jättemycket!
      //Sarah

      Kommentar

      • slechmiinh
        • December 2004
        • 79

        #4
        kan man köpa "bakteriekultur" på flaska?
        //Sarah

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Skaffa tester som är vattenbaserade (och inte för gamla). De som är baserad på en pappremsa och mäter flera saker är helt värdelösa (de är troligen för gamla när de säljs).

          Du kan behöva pH, kH och NO2(nitrit). Sköter du vattenbyten, så hålls NO3(nitrat) nere på lämpliga nivåer, så du behöver inte mäta dem (om du inte har egen brun). Dvs 30-50% av vattnet bytes en gång i veckan är ok.

          gH har betydelse för vissa fiskar om du skall odla dem. Annar är det inte av intresse. Det ändras inte så mycket, så det räcker oftast att du mäter det en gång (om ingte egen brun).

          Vanligaste orsaken till att fiskar inte mår bra är att ägarna byter vattnet för sällan alternativt för lite. Skall du inte odla fiskarna, så är det sällan som vattenvärderna i sverige är några problem. Då kan det vara större problem om man tänker ändra vattenvärden med kemikalier. Exempelvis kan preparat för att sänka/höja pH ge algväxt (de innehåller fosfat, som är växtgödning).
          Dessutom gör preparaten det krångligare att byta vatten, vilket kan leda till slarv med det (vilket det ju kan ändå). Bäst är det att bara byta vatten direkt från kran. Enkelt och smidigt. Vilket gör att vattenbytena blir gjorda.

          Du skrev inte vad du hade för fiskar eller var/hur du bodde (eget vatten från brun kan ställa till problem).
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • slechmiinh
            • December 2004
            • 79

            #6
            jag har bara några neontetror, ett par palettciklider och ett gäng praktbarber men de skall flytta..

            Det är mitt i stan i GBG så någe brunnsvatten ere inte va jag vet.


            Skall man inte hälla i massa kemikalier i vattnet för då blir det alger är det som du säger? Men om nu mitt ph är för lågt? hur skall jag höja det?

            tack för tipsen.
            //Sarah

            Kommentar

            Arbetssätt...