Aquaria clear - nån som har erfarenhet??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Claatu
    • November 2003
    • 19

    Aquaria clear - nån som har erfarenhet??

    Har bytt till ytterfilter och som ett brev på posten kom problem med infusorier.

    Har provat det mesta efter en sökning på zoopets gamla forum, mörkläggning, inte mata på 8 dagar o.s.v. inget hjälper.

    Min akvariehandlare tipsade om ett preparat som heter Aquaria _Clear från Sera-gruppen. Har haft i rätt dos och en imponerande dimma spred sig i akvariet. Antar att det är kalken i vattnet som klumpar i hop sig. Men infusoriej**larna då? Kommer de att försvinna av detta medel eller måste jag ta fram Yes Ulta för att få bort dem?

    Nån som vet får gärna svara, jag tycker att jag provat det mesta.

    P.s. Ytterfiltret är laddat med filtermatta och perlonvadd överst, bakteriekultur tillsatt för 4 veckor sedan, i övrigt är akvariet på 75 liter och bebos av ett par mellanstora tetror och någon mal.
  • Claatu
    • November 2003
    • 19

    #2
    kan säga att efter ett dygn så är det lika många infusorier som innan i burken = aquaria clear hjälper inte mot dem.

    Kommentar

    • jimel
      • August 2004
      • 253

      #3
      Får man fråga vad infusorier??? Ganska ny på detta med akvarier så jag har ingen aning
      Här är min Zoonen

      Kommentar

      • Claatu
        • November 2003
        • 19

        #4
        Vita små toffeldjur (?) som ser ut som en dimma i vattnet... Kan ärligt säga att jag hållt på med akvarium i 15 år och aldrig haft problem med dem förut.. men nu är det Lûtzendimma i akvariet.... så jäkla tråkigt...

        Kommentar

        • Claatu
          • November 2003
          • 19

          #5
          Fråga: kan man filtrera bort de små rackarna med aktivt kol, om man tänker sig att infusorierna beror på någon obalans, så kanske man kan hålla infusorierna stången tills alla värden är bra??

          Synpunkter?

          Kommentar

          • Abbe
            • April 2004
            • 60

            #6
            Har själv samma problem och det har pågått ett par månader nu.
            Jag har provat:
            Mörkläggning i 3 dagar.
            Mörkläggning i 5 dagar.
            Stora vattenbyten.
            Inga vattenbyten.
            Klarningsmedel.
            Mina problem började när jag hade i en massa växtgödning (PMDD och TMG). Ska testa om det blir bättre om jag slutar göda.
            Det bildas även en grön hinna på ytan vad nu det kan vara?

            /Abbe

            Kommentar

            • Claatu
              • November 2003
              • 19

              #7
              Nu har jag talat med en "bättre" akvarieaffär, som säger följande:

              1) inte mata någonting tills infusorierna är borta
              2) kol funkar inte
              3) vattenbyten tillför bara nya mineraler till infusorierna
              4) Aqua-clear funkar inte mot infusorier
              5) gilla läget tills de är borta...

              Jag får återkomma om någon vecka så får vi se om det stämmer....

              Kommentar

              • mgrant
                • July 2003
                • 475

                #8
                Om du skaffar ett UVC-filter så är det borta på två dagar, men det kostar ju några hundringar.
                Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
                Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

                Kommentar

                • Claatu
                  • November 2003
                  • 19

                  #9
                  Jag är helt klart sugen men ska nog avvakta lite och se om det försvinner.... frugan är inte helt glad i ytterfiltret så uvc blir nog lite för mycket för henne... ;-)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...