Nitrithjälp tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morson1
    • December 2004
    • 23

    Nitrithjälp tack!

    Tog in några fiskar från utedammen för några veckor sedan (små yngel), har mätt vattenvärden 4-5 gånger, och nitritvärdet har blivit sämre för varje gång, nu är det många arga utropstecken på skalan på testburken, vad kan man göra åt detta??? Inte så kunnig på sånthär...
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    #2
    Du byter vatten i akvariet och har bra filtrering. Börja byt ca 50% och se vad som händer. Om inte det hjälper fortsätt byt tills nitriten hamnar på noll och håll sedan koll på värdena. Du kan samtidigt tillsätta någon form av nitritmedel som finns att köpa i akvarieaffären.
    Lycka till!
    ____________________________________
    Pax vobiscum!

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Byta mycket vatten och försöka att ympa in nitrificerande bakterier.
      MVH
      magnus
      min zoon

      Kommentar

      • morson1
        • December 2004
        • 23

        #4
        Har bara fått för mej att man inte ska byta för mycket vatten, försvinner inte dom magiska bakterierna då?

        Kommentar

        • Lenita
          • June 2003
          • 850

          #5
          Nja, de sitter även i filter, bottensubstrat o.dyl. I ett väl balanserat akvarium kan man faktiskt byta nästan allt vatten utan att något händer. Men om balansen är rubbad kan man tillsätta nitritmedel i vattnet för att hjälpa processen på traven. Man måste alltid byta vattnet i akvariet med 20-50% varje till varannan vecka.
          ____________________________________
          Pax vobiscum!

          Kommentar

          • morson1
            • December 2004
            • 23

            #6
            Men när man rengör filtret i pumpen, försvinner inte bakterierna från detta då? I min pump består filtret av två "svamp"-plattor.

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Rngör INTE filtret!!!! Då får du aldrig ordning på ditt problem. Byt vatten för att hålla nere nitrithalten, det påverkar inte bakteriekulturen efterssom den sitter i filtret och på fasta föremål i akvariet.

              Tillsätt filterbakterier, gärna från ett ingått kar.
              MVH
              magnus
              min zoon

              Kommentar

              • morson1
                • December 2004
                • 23

                #8
                Ajda... gjorde det för några dar sen, det är speciellt sedan dess halten ökat... *suck* Tyvärr kommer jag inte åt att handla några bakterier idag, får väl byta lite vatten å hoppas på det bästa...

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Jag tror inte på bakterier på burk. Har du något annat fungerande akvarium eller har någon kompis/granne det? Då är det bara att klämma lätt på dess filter och ta vattnet och skiten och hälla i sitt kar, då får karet gott om goda bakterier.
                  MVH
                  magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • morson1
                    • December 2004
                    • 23

                    #10
                    Har tyvärr inte tillgång till något sådant... Vad tros om att gå ut till dammen i trädgården och ta lite av bottenslammet där å hälla i akvariet? Från början hade jag ju enbart dammvattnet i akvariet då var nitritvärdet ok.

                    Här är f ö en bild på mitt akvarie, synpunkter?
                    http://web.telia.com/~u37213402/akva1.JPG

                    Kommentar

                    • morson1
                      • December 2004
                      • 23

                      #11
                      Har haft i Nitrivec i två dagar nu. Hur lång tid tar det innan man kan se nån förändring av preparatet? Enligt teststickan ligger nivån fortf på ca 3, som den gjort innan.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...