Är PH viktigt??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tetran
    • December 2004
    • 15

    Är PH viktigt??

    Är det viktigt att ha rätt Ph. Hur gör man för att få rätt ph ??
    Stora firrar äter små firrar
  • Shagrat
    • September 2004
    • 335

    #2
    Det är viktig för fiskarnas trivsel att ha rätt ph. För att veta mer om lite grundläggande vattenkemi kolla lite här http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Akvarievatten
    Ja, jag vet att jag inte kan stava....
    Min zoon

    Kommentar

    • Mathias-D

      • December 2002
      • 1122

      #3
      Ja, vissa fiskar ska ha olika pH värden...Det finns medel för att ändra pH för att sänka kan man ha te.x torv i en strumpa....

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag anser inte att pH är viktigt. Håll ett stabilt pH inom intervallet 6.5 - 8.5 så kan du ha vilken fisk som helst.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Lenita
          • June 2003
          • 850

          #5
          Det beror på vem man talar med. En del anser PH viktigt medan andra inte gör det. Min egen inställning bygger på logik. OBS! Läs inte vidare om du är känslig....
          Jag vet att om jag tvättar mig med tvål i underlivet höjer jag PH där. Det kanske inte händer något i brådaste rasket, men så småningom får jag en svampinfektion på grund av att den sura miljön är rubbad. Vore jag nu inte så smart som jag är skulle jag inte koppla ihop dessa två (tvål och svampinfektion) utan fortsätta använda den basiska tvålen. Följden skulle kanske bli att sprickor uppträder efter ett tag som kliar och svider, vilket också är en form av svamp. Helt plötsligt skulle mitt sexliv reduceras till noll och min sambo börja undra varför det kliar och svider på mig. Kanske skulle han fatta misstankar om att allt inte stod rätt till... ja, och resten kan ni föreställa er.
          Något annorlunda exempel kan tänkas, men min poäng är att PH kanske inte spelar någon roll (beror ju på fiskars känslighet också) för de flesta fiskar kortsiktigt, men på lång sikt kan felaktigt PH orsaka problem som kan vara svåra att råda bot på (vilket alla kvinnor som drabbats av kronisk svamp kan intyga).
          I rest my case.
          ____________________________________
          Pax vobiscum!

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Ett stabilt ph är mycket viktigare än ett rätt ph. Att hålla på att kladda med ph sänkande medel ger ofta ett mycket ostabilt ph. Då är det oftast bättre att acceptera ett högre stabilt ph. Tänk på att om du justerar vattnet från kranvattnet så måste du göra detsamma med allt vattne innan du använder det till vattenbyten. Annars riskjerar du ph schock.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • janne dansk
              • June 2004
              • 1740

              #7
              det enklaste sätt att hålla ett stabilt ph är med en controller och c02.Men om du skall ha sälskapskar så spelar ph egentlig ingen roll, det är bättre med ett högt men stabilt ph
              Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

              Kommentar

              Arbetssätt...