grumligt vatten.. co2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liroj
    • August 2002
    • 28

    grumligt vatten.. co2?

    Har ett litet problem.. karet har börjat bli grumligare för varje dag som går. Jag har ett pH på 6.0 i karet och kör med co2-tub/reaktor, innefilter,ytterfilter samt 250watts MH-belysning. Jag fundear på om grumligheten har något med co2:n att göra för när jag har den avstängd under natten o lyset släckt så är det inte lika grumligt när jag tänder upp karet. Det kan iofs ha något med ljuset att göra oxo.
    ag har haft karet igång 3 månader ungefär och det är först nu de senaste 2 veckorna som detta har hållt på. Det är så pass grumligt att man inte ser igenom karet helt o hållet. Fundear på att mörklägga allt under några dagar men vet inte om det kan förändra något?

    Har provat att använda CrystalClear och det hjälpte till en början men dagen efter så var det lika grumligt igen

    Några tips?

  • tetran
    • December 2004
    • 15

    #2
    Hej jag har haft samma problem men det finns en lösning på det hela
    om du tömmer hela karet och fyller med salt så eleminerar du allt.
    Stora firrar äter små firrar

    Kommentar

    • Shagrat
      • September 2004
      • 335

      #3
      Prova mörkläggning ifall det skulle vara svävalger...
      Ja, jag vet att jag inte kan stava....
      Min zoon

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Med mycket ljus och co2 kan andra näringsämnen snabbt ta slut. När andra näringsämnen tar slut så är det smörgåsbord för algerna. Detta i kombination med en minimal amoniia spik så har du klockren svävalgsblommning.

        Jag har aldrig lyckast med nersläckning, dessutom är det inte bra för växterna. Jag knäcker mina svävalger med uv-c. Men nu när jag har bra koll på näringsnivåerna händer det inte längre. Automatisk gödning är guld.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • liroj
          • August 2002
          • 28

          #5
          Gödning är det inga fel på då balasen är perfekt. Växterna växer kanon och jag kör med PMDD-gödning så det är knappast brist på näringsämnena! Ner släckning provar jag nu.. i akvarie-butiken trodde de att det kunde bero på nån typ av alg som jag fått från växterna jag köpt. De har haft samma problem ibland när de får växterna i från asien under sommaren. Det är så pass grumligt att man inte ser igenom hela karet.. grönaktigt.. blir nog till att prova med alg-bekämpning.

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6

            Kolla in detta (scrolla en bit ner) !

            http://www.berthling.com/oblog/2004_10_01_archive.html

            Det skiljer 40 timmar emellan bilderna !

            Skaffa ett UV-C, med så mycket ljus så kommer du garanterat att behöva det framöver !
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            Arbetssätt...