PH -test

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KE
    • November 2004
    • 356

    PH -test

    Vilket test skall man köpa?
    PH -värdet som jag vill uppnå är 7 men finns två olika som täcker det området vilken lämpar sig bäst:

    JBL PH -test. 3-10 eller JBL PH -test. 6-7,6 ?

    OBS har ej gjort PH -test på akvariet än (karet kommer på plats om cirka 1månad)

    Finns det något annat man bör tänka på?
    Zoonen
    Akvarietorka för tillfället...
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

    #2
    Tja, det beror ju helt på hur noga du behöver/vill mäta ditt Ph.
    Om det räcker att du ser ungefär vilken nivå ditt Ph ligger på så kan du köpa 3-10-testet, men om du måste veta mer exakt, t ex för att kunna beräkna din CO2 nivå, så bör du köpa det som mäter mellan 6-7.6.

    Själv har jag bara det "grövre" av dem, men jag skall införskaffa det fina testet om ett tag när jag börjar med CO2.
    "Failure does not require planning"

    Kommentar

    • KE
      • November 2004
      • 356

      #3
      Om man köper JBL PH -test. 6-7,6 och PH-värdet är 5, hur ser man då detta på det testet? (Har ej tagit PH-test någonsin i mitt liv, därför kanske det låter som en konstig fråga)
      Zoonen
      Akvarietorka för tillfället...

      Kommentar

      • HQI
        • November 2004
        • 207

        #4
        Jag köpte ett digitalt batteridrivet instrument på www.akvakompis.se, som fungerar utmärkt. Men för min del får det bli en ph-controller som styr Co2 via magnetventil på inknappat ph(bättre kan det inte bli),inom snar framtid. MVH:
        HQI

        Kommentar

        • KE
          • November 2004
          • 356

          #5
          jonerup, den digitala mätaren ser helt okej ut, dock lite dyrt för min budget. Jag vet att i långa loppet så blir det billigare. Men just nu så får det bli vanliga stickor.

          Någon annan som vet "Om man köper JBL PH -test. 6-7,6 och PH-värdet är 5, hur ser man då detta på det testet?"
          Zoonen
          Akvarietorka för tillfället...

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Borde väl vara så att man kan se om värdet är lägre än 6 men inte hur mycket.
            Ett pH på 5 får nog betraktas som rejält lågt i akvariesammanhang och inget man "bör" få under "normala" förhållanden. Kör man CO2 är det iofs inte omöjligt men redan pH 6 är för lågt i normalfallet.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #7
              KE, köp INTE stickor. De är HELT värdelösa. Visar garanterat helt åt h...te på tex NO2 och NO3. pH och kH ger så felaktiga värden att det inte är till någon nytta.

              Eftersom du vill ha pH 7, så skulle jag köpa den med det lilla omfånget. Den ger exaktare avläsning, som är nödvändigt om du skulle börja med växtakvarium.

              Sedan skulle jag nog skaffa en NO2-test, för att kunna se om akvariumet har för mycket nitrit. Alternativt kan man se till att göra ganska stora vattenbyten. Dvs 50% av akvariumvolymen en gång i veckan (kanske två direkt i starten). Detta motverkar nitrit-spikar, som kan döda fiskarna.
              Lär dig kvävecykeln.
              Amonium(H4N) (och amoniak, balancen mellan dessa bestäms av pH-värdet) är giftigt i små doser och bildas när fiskmat, fiskskit och växtdelar som bryts ned. Det omvandlas av speciella bakterier (som tar några veckor att bli tillräckligt många av) till nitrit (NO2). Nitrit är nästan lika farligt för fiskarna som amonium och amoniak. Åt NO2 finns det andra bakterier som gör om NO2 till nitrat (NO3). Detta är gödning åt växter och inte lika farligt för fiskarna. Men eftersom växterna inte hinner med att "äta upp" NO3, så kommer halten av detta att sakta öka, och blir då giftigt för fiskar. Därför byter man vatten för att få ut NO3. Som jag skrev så tar växterna upp NO3, och dessa äts av fiskarna, och nu är cirkeln sluten. Du har nu sett alla stegen i kvävecykeln (Kväve = N).

              Om du frågar Zoo-butiken, så kan de nog mäta kH och gH åt dig. Dessa värden brukar inte ändra sig så mycket.
              Alternativt om du har kommunalt vatten, att du surfar in på vattenbolagets sida och tittar vilka värden som ditt kranvatten brukar ha. Notera att pH sällan brukar vara det som de anger när du tömmer vattnet ur kran. Därför behöver man en test för pH.

              Då har du en bra bild om hur ditt vatten ser ut rent kemiskt. Och vilka fiskar som kan passa. Välj fiskar efter dina vattenvärden, det är enklast.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              • KE
                • November 2004
                • 356

                #8
                Tack för svaren, nu vet jag vad som gäller iaf

                Har en liten följd-fråga på sätt och vis.

                Om man vill ha jämnare PH-värde och mindre risk att få nitrit i vattnet är det då värt att koka allt vatten innan det åker ner i karet? Är det värt besväret eller är det bara en onödig sak att göra?
                Zoonen
                Akvarietorka för tillfället...

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Nej koka inte vattnet!!

                  pH-värdet kommer inte att göra några jätte skutt om du inte tillför något pH höjande/sänkande ämne.
                  De flesta har ett kranvatten som, efter att det luftats ur i karet ,stabiliserar sig någonstans mellan 7 och 8.

                  Nitrit får man när man inte har tillräckligt med bakterier som kan bryta ner nitrit till nitrat.
                  Enkel förklaring: Fiskar skiter -> skiten ger nitrit -> bakterier omvandlar nitriten till nitrat -> växterna får näring.

                  Ett bra biologiskt filter (stor filtervolym) tillsammans med försiktig introduktion av fiskar, några få till att börja med, vänta någon vecka eller två och skaffa några till osv, kommer att undvika nitrit.
                  Man ska inte heller mata för mycket i början innan bakterierna "växt till sig"
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...