koldioxid och ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danturion
    • October 2004
    • 329

    koldioxid och ytterfilter

    Hej. Håller på att exprimentera för fullt med mina grejor. Leder numera in all koldioxid genom ytterfiltret. Är detta en bra metod. Läste någonstans om att detta var ett sätt att finfördela CO2-bubblorna så att de kom växterna tillgodo till 100%. Förut har jag bara låtit dem nå ytan från en diffusor men detta kanske är att föredra. Ni som har erfarenhet av detta får gärna svara på detta./Dante
  • M.W
    • November 2002
    • 393

    #2
    Jodå, det funkar bra. Kolla bara så att pH inte går ner för långt och även att det inte blir gaslås i pumpen. Min Fluval 404 fick gaslås när filtermattorna i den var väldigt skitiga, annars har det inte vart några problem. Pumpen brukar rapa ur sig lite restgaser var 15-20 minut.
    If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

    Min blog
    PlantSwap

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Japp jag gör också på samma sätt med en Fluval 404:a, och precis som M.W säger så får man se upp med skitiga filtermattor. Just nu har jag dock skjutit upp filtermattorna så att vattnet alltid har fritt flås rakt igenom keramiken i dom andra behållarna.

      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • HQI
        • November 2004
        • 207

        #4
        Hur leder ni in det i filtret,genom silen på insuget direkt med Co2-slangen,eller? Har precis installerat Co2,men det går på utblåset via en reaktor in i strilröret. Och,hur många bubblor ska man räkna till i bubbelräknaren på vilken tid? MVH:
        HQI

        Kommentar

        • micke eklund
          • November 2002
          • 680

          #5
          Hur leder ni in det i filtret,genom silen på insuget direkt med Co2-slangen,eller?
          Ett tag körde jag med en hemmagjord tratt av petflaska på insuget, jag placerade co2 slangen strax under så jag kunde räkna bubblorna.

          Numer så använder jag ett moddat vp-rör (elrör)vid insuget som jag borrat en massa hål i och trätt på en skumfilterpatron för att få ett effektivt förfilter. Jag borrade ett extra hål ovanför filterpatronen för att leda in co2 slangen.
          Detta gör att jag tyvärr inte kan räkna bubblor längre utan att sätta dit en bubbelräknare. Men eftersom jag kör med kontroller numer så är det inte lika viktigt att räkna dom längre.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ursprungligen skickat av jonerup
            Hur leder ni in det i filtret,genom silen på insuget direkt med Co2-slangen,eller?
            Japp. Jag brukar klämma in CO2-slangen i gallret på insuget.

            Och,hur många bubblor ska man räkna till i bubbelräknaren på vilken tid? MVH:
            Du ställer in gasflödet så att du får rätt pH, t ex mitt på dagen. När du fått rätt pH så räknar du antalet bubblor per sekund.

            Antalet bubblor per sekund är alltså bara en hastighetsmätare och hastigheten du ska köra beror på hur mycket ljus, ytcirkulation och växter du har.

            Ett verktyg helt enkelt för att se gasflödet så man kan associera en viss bubbeltakt med ett visst pH för en viss växtmängd.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • HQI
              • November 2004
              • 207

              #7
              Ursprungligen skickat av defdac
              Japp. Jag brukar klämma in CO2-slangen i gallret på insuget.

              [/quote]
              Du ställer in gasflödet så att du får rätt pH, t ex mitt på dagen. När du fått rätt pH så räknar du antalet bubblor per sekund.

              Antalet bubblor per sekund är alltså bara en hastighetsmätare och hastigheten du ska köra beror på hur mycket ljus, ytcirkulation och växter du har.

              Ett verktyg helt enkelt för att se gasflödet så man kan associera en viss bubbeltakt med ett visst pH för en viss växtmängd.

              [/quote]Tack,igen defdac. Tur att ni finns. Vilken PH-controller är att rekommendera,och till vilket c:a-pris? MVH:
              P.S Ursäkta jag lånade tråden lite! D.S
              HQI

              Kommentar

              • mohlin
                • January 2004
                • 1487

                #8
                Pass upp bara. Jag gjorde också så (slangen in i insuget) men det samlades en gasficka överst i filtret, så pmpen gick torr. Numera har jag ett litet innerfilter + strilrör som diffusor.

                Kommentar

                • HQI
                  • November 2004
                  • 207

                  #9
                  Ok, mohlin. Jag har ett juwel rio 400 med det så kallade jumbofiltret(1000L/tim) och har nu kopplat på en slang till strilrör med reaktorn emellan. Det verkar funka bra, spridning med pyttesmå bubblor. Använde ett ytterfilter också, men det blir för mycket fart i karet när växterna börjar vika sig på vissa ställen,så det är bortkopplat nu. Men man är ju nyfiken, fråga måste man! MVH:
                  HQI

                  Kommentar

                  Arbetssätt...