Hårdhetens betydelse för pH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • davide
    • February 2003
    • 1093

    Hårdhetens betydelse för pH

    Jag undrar lite varför pH skiftar lättare i mjukt vatten. Till exempel så blir ju pH lägre i mjukt vatten vid CO2 gödning.

    Skulle uppskatta så djupa och ingående svar som möjligt.
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Hårdhet är en lite dålig term, eftersom det egentligen är ett mått framtaget för att uppskatta hur mycket pannsten(!) ett vatten kan bilda i en ångpanna(!!).

    Kalcium och magnesium som påverkar "GH" påverkar inte vattnets pH alls, men måste finnas med för att det skall kunna bli pannsten.

    KH - karbonathårdhet - är i sötvatten egentligen nästan endast bikarbonat, och det är den som påverkar pH.
    Eftersom det var pannsten man var intresserad av så räknade man om både kalcium och bikarbonat till milligram kalciumbikarbonat - dvs kalksten/pannsten.

    Men det blir bättre.

    Det man mäter när man mäter KH, "hårdheten", är egentligen inte alls KH, utan alkaliniteten. Alkaliniteten är detsamma som vattnets förmåga att neutralisera syra, och i naturliga vatten är det bikarbonat - dvs "KH" - som står för hela buffringen, men i akvarier kan t.ex. nitrat och fosfat ge märkbara tillskott.

    Alkaliniteten funkar så att har du lite bikarbonat (eller annan buffert), dvs låg "KH", så går det åt mindre syra för att sänka pH, och mindre bas för att höja det - pH blir instabilt.

    Till saken hör att bikarbonat självt "vill" till pH 8.3. Pytsar du i bikarbonat i överskott får du ett pH på 8.3, vare sig det tidigare var lägre eller högre än så.

    Omvänt ger alltså hög KH ett pH närmare 8.3, och pH't blir svårare att få att ändra sig eftersom det finns mer bikarbonat-buffert som "spjärnar emot" pH förändring.

    Vad mer? Jo, man kan inte ändra pH utan att ändra alkaliniteten, "KH", och vice versa, eftersom bikarbonathalten och pH är direkt beroende av varandra, UTOM genom att lufta ur/tillsätta CO2.
    Man kan nämligen inte sänka KH genom att tillsätta CO2, eftersom varje kolsyra (CO2 i vattenlösning blir kolsyra) som släpper ifrån sig en vätejon och därmed sänker pH, blir en bikarbonatjon som kan ta upp en vätejon och höja pH... Eftersom reaktionen inte är omedelbar får man lägre pH, men KH förblir oförändrad.

    Detta var extremt ostrukturerat ser jag, så fråga om det är nåt.

    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • davide
      • February 2003
      • 1093

      #3
      OK. tror faktiskt jag förstår =)

      Tack för att du tog dig tid till ett så utförligt svar.
      MVH David
      www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

      Kommentar

      Arbetssätt...