Illaluktande vatten?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bytjejen
    • November 2004
    • 51

Illaluktande vatten?

Finns det någon som har ett bra svar på varför vattnet i mitt 60 l yngelkar luktar så fruktansvärt illa? Jag byter ca 20 l ett par ggr/ vecka, har provat med och utan pump, med och utan syresten. Gruset är kokat innan jag la i det. Jag har inga problem med 130 l och 20 l. Det går 12 st Platyyngel i karet. Ynglena växer och verkar må bra.
    Bytjejen
  • bytjejen
    • November 2004
    • 51

Hallåååå!! Är det ingen som har ett förslag?
    Bytjejen

Kommentar

• erikthur
      • March 2004
      • 9953

Kanske övermatning - men så skall ju yngel ha tillräckligt med mat.
      Byt mer vatten och kanske lite oftare...
      EDIT: sug dessutom dagligen upp överblivna foderrester
      Killies is a lifetime passion

Kommentar

• bytjejen
        • November 2004
        • 51

Jag tror inte att det är övermatning för när jag byter vatten så rotar jag ju i botten med sugen och det är inte mycket som virvlar upp, men jag ska prova och byta oftare, kanske varannan dag?
        Jag tar gärna emot fler förslag. Ynglena vekar inte må dåligt men jag gör det...det stinker verkligen!
        Bytjejen

Kommentar

• deathdealer
          • July 2004
          • 77

tjenixen bytjejen...
          Vad matar du med? Jag ger mina pellets som jag först blötlägger i ca 30 min...Fiskmat kan lukta apa om den läggs i karet torr och detta gör att vattnet luktar mer akvarie än det behöver!!!

Bara ett tips - funkar för mig!

Vänligen Deathdealer
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• danturion
            • October 2004
            • 329

Ursprungligen skickat av bytjejen
            Finns det någon som har ett bra svar på varför vattnet i mitt 60 l yngelkar luktar så fruktansvärt illa? Jag byter ca 20 l ett par ggr/ vecka, har provat med och utan pump, med och utan syresten. Gruset är kokat innan jag la i det. Jag har inga problem med 130 l och 20 l. Det går 12 st Platyyngel i karet. Ynglena växer och verkar må bra.
            Kan ha att göra med att du matar kanske på samma ställe hela tiden.En del av det samlas i gruset och under nedbrytningen av fiskmaten så omvandlas det till illaluktande svavel.Det du ska göra i så fall är att suga urbotten med en hävert.

Kommentar

• bytjejen
              • November 2004
              • 51

Jag matar med Liquifry no2 1 drp 3 ggr/dag och även vanliga söndermalda flingor 1 ggr/dag. Jag brukar mata där vart ynglena är så att dom fattar att det är mat på gång så då blir det ju inte på samma ställe. Hittills så har ja sugit botten 2 ggr/vecka men ja får kanske göra det + vattenbyte varje dag.
              Jag är rätt ny på det här med akvarium och jag vill så gärna att det ska bli rätt när det nu kom yngel så snabbt.
              Bytjejen

Kommentar

• swetrot
                • April 2003
                • 966

Är du säker på att det är akvariet som luktar? Det kan inte vara så att det kom vatten vid sidan av vid uppstarten och att det nu ligger något under eller bakom akvariet som luktar ruttet?

Kommentar

• bytjejen
                  • November 2004
                  • 51

Jo, jag är helt säker på att lukten kommer från karet. Men som sagt: Ynglena mår ju bra så det får väl vara som det är....förutom att jag provar dagliga vattenbyten och bottensugningar.
                  Tack för alla svar!
                  Bytjejen

Kommentar

• Azur
                    • March 2003
                    • 12946

Hur luktar det illa?
                    Akvarier kan en "jordig" lukt, som multna löv eller som en liten damm, och det är normalt och ofarligt.
                    Luktar akvariet däremot genuint illa, med en vass, elak, lukt, då har du höga halter nitrit och ammoniak i vattnet, dvs vattnet är giftigt och fisken kan dö.
                    Lösningen är a) mindre matning, och b) stora (50% eller mer) vattenbyten dagligen i minst en vecka.

Främst är det nystartade akvarier som kan få den här "elaka" lukten, innan filterbakterierna kommit igång.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• dgqlof
                      • November 2003
                      • 1344

Kokt sand kan betyda kokta snäckor som ligger och ruttnar i sanden. Bara en tanke.

Kommentar

• Gardener
                        • October 2004
                        • 136

dessutom betyder kokt sand inga nitrifikationsbakterier, däremot kan där finnas döda sådana också....

Kommentar

• Karon
                          • January 2002
                          • 3170

Gör stora vattenbyten och ta vatten från ditt 130-liters några gånger.
                          Har du några störande alger ?
                          Kokt sand eller inte, nitrifikationsbakterierna kommer succesivt när man startar upp akvariet. Bytjejen har ju faktiskt två fungerande kar, så helt borta kan hon ju inte vara, eller hur ?
                          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• bytjejen
                            • November 2004
                            • 51

Nej, det finns knappt nå alger alls i karet, och ruttnande snäckor finns det absolut inte, när ja fick gruset så har jag efter flera kokningar gått igenom det för hand eftersom det legat i en säck i ett förråd där det varit kallt/varmt, fuktigt/torrt (det är samma grus jag har i de andra karen). Det luktar väldigt unket med inslag av mögel. Men nu ska jag prova Karens tips.
                            Bytjejen

Kommentar

• roccster
                              • August 2004
                              • 94

Säger som Deathdealer. Pellets kan lukta j*****t illa. Jag gör/gjorde som Death (blötlade innan matning) men nästan direkt efter matning kom den där taskiga lukten (nästan som om någong lakt av en rökare) krypande. När jag matar med räkmix får jag det inte. Så nu har kag lagt ner Pellets.
                              / Richard

Kommentar

Arbetssätt...