CaCl2 Kaliumclorid

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rindberg
    • March 2004
    • 196

Wow!

Ett riktigt super tack för att du verkligen tar dig tid och ger de svar du gör. Det är kul att sånna som du (kan mycket) tar sig tid och svarar på frågor från sånna som jag (kan lite).

Respekt!
    Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
    Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

Kommentar

• kaihc
      • December 2004
      • 69

Hei, jeg har gjort noen beregninger etter å ha funnet linken http://www.oecd.org/dataoecd/32/15/33685455.pdf.
      Sjekk s. 16.

Densiteten til CaCl2 er oppgitt til (ungefär):

CaCl2 (som er i torrbollen): 2.2 g/ml
      CaCl2 2H2O (som er i vägsaltet): 1.8 g/ml

I CaCl2 fra torrbollen utgör Ca 36% av vekten, i vägsalt 28%. Dvs. om du vil ha 1 ppm Ca skal du ha i ca. 0.13 ml CaCl2/100 liter (torrbollen), alternativt 0.2 ml CaCl2 2H2O/100 liter (vägsalt).

Tom Barr's tips i linken til Azur bör derfor gi _omtrent_ 20 ppm Ca(!) Nå er densiteten lavere for flinger, så i praksis gir det kanskje 10 ppm? NE's resultat over ser ut å bekrefte dette.

Håper det hjelper!

Mvh,
      Kai
      Mvh Kai

Kommentar

• Svante S
        • December 2004
        • 19

Ursprungligen postat av rindberg
        Snälla någon? Ingen som kan ge mig ett råd?

Mina växter ser för sorgliga ut och jag vet inte hur mycket CaCl2 jag vågar hälla i.
        Testa med en tesked du, så lite kan inte göra någon skada, har du testat totalhårdheten?

Vill minnas att 4 g vattenfri Kalcium klorid ger ett rätt hårt vatten i 375 l, som Tanganyika, typ. (Var rätt vild i mina experiment för drygt 10 år sen.)
        Helt vattenfri CaCl2 är rätt så ovanligt men om du är tveksam så kan jag berätta att den varianten utvecklar mycket värme när man tillsätter vatten.
        Svante S

Kommentar

• averater
          • March 2004
          • 381

angående calciumglukonat. vad är det? om det är ca2+ och nån glukonat jon tillssamans så är det ju samma sak som cacl2 som blir ca2+ och cl- när de löst sig i vattnet?
          eller vad är det med glukonatet som gör det mer lättupptagligt.

tycker annars att din teori med snabbväxande växter ger ca-brist låter trolig, borde vara lätt att testa med större halter av ca... (typ: nära giftig halt ca -> ingen brist; normal ca -> brist?)

mvh gustav
          Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

Kommentar

• M.W
            • November 2002
            • 393

Ursprungligen postat av Svante S
            Helt vattenfri CaCl2 är rätt så ovanligt men om du är tveksam så kan jag berätta att den varianten utvecklar mycket värme när man tillsätter vatten.
            Så det är därför det blir varmt som f** när jag löser upp min CaCl2, då vet man det.
            If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

Min blog
            PlantSwap

Kommentar

• Svante S
              • December 2004
              • 19

Ursprungligen postat av M.W
              Så det är därför det blir varmt som f** när jag löser upp min CaCl2, då vet man det.

DÅ, för 10 år sen hällde jag sånt direkt i akvariet. Jag lovar dig att mina Tropheus tog det för mat bara en gång. De spottade ut det blixtsnabbt och gjorde inte om det.
              Svante S

Kommentar

Arbetssätt...