Hur påverkas ph av fisklast/växtmassa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gardener
    • October 2004
    • 136

    Hur påverkas ph av fisklast/växtmassa?

    Ph sjunker av överskott på co2 i vattnet...har jag fel?
    Ph bör alltså vara lägst på morgonen högre på kvällen när växterna förbrukat nattdosen sas.
    Kan någon svara på HUR MYCKET ph kan variera pga ovan nämnda obs UTAN tillsats av co2 obs. Bara helt naturligt alltså...

    Om man INTE har någon variation på ph över dagen trots massor av välmående växter, kan man då tolka det som ngn slags balans??? Alltså lagom mycket fisk/växter samt ljus/näring??

    Någon???
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Variationen beror bl a på buffertkapaciteten i burken.
    Gissningsvis ofatst mindre än hobbytester kan utläsa.
    Å andra sidan har det förmodligen bara ett akademiskt intresse.
    Inget att ligga sömnlös över egentligen.
    Men pupfish har mätt över dygnet och diskuterat detta tidigare.
    EDIT: tyvärr hittar jag inte det inlägget - raderat?
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Ph sjunker av överskott på co2 i vattnet...har jag fel?
      Ph bör alltså vara lägst på morgonen högre på kvällen när växterna förbrukat nattdosen sas.
      Helt rätt.
      Extremt stora variationer kan förekomma beroende på hur stor växtmassa man har.

      För att underhålla en rekommenderad CO2-halt mitt på dagen då växterna fotosyntetiserar som bäst kan man t ex behöva bubblar ner 5 bubblor/sek. Fortsätter man denna CO2-insprutning när ljuset slås av kan man lätt få dödliga CO2-nivåer (och extremt lågt pH).


      Kan någon svara på HUR MYCKET ph kan variera pga ovan nämnda obs UTAN tillsats av co2 obs. Bara helt naturligt alltså...
      Då blir det genast betydligt knivigare. Har man en otrolig massa snabbväxande växter som är bra på att använda bikarbonat som kolkälla kan alkaliniteten börja ätas upp och man får en utfällning av CaCO3 på bladen (biogen avkalkning) som kan få pH:t att gå upp farligt mycket när växterna kör fotosyntesen som mest:
      http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9610/msg00029.html

      Om man INTE har någon variation på ph över dagen trots massor av välmående växter, kan man då tolka det som ngn slags balans??? Alltså lagom mycket fisk/växter samt ljus/näring??
      Detta är nog det vanligaste fallet. Fotosyntesen körs "lagom" hårt utan överdrivet mycket ljus och man har inte speciellt mycket bikarbonatsväxter.

      Low-techs kör såhär. Dom får ett visst litet CO2-bidrag från ett fett substrat som håller växterna i CO2-läge.

      Men du kör akvariet extremt kolbegränsat, vilket är riktigt svårt. Näringsupptaget är minimalt hos växter och dom står i princip stilla i växten. Lyckas du ändå hålla dom i form och algfria ska du ha en fjäder i hatten.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Gardener
        • October 2004
        • 136

        #4
        Tack Defac
        Du är en pärla;-)
        Jag ska f*n ta mej försöka förtjäna en sån där fjäder;-)

        Kommentar

        • pupfish
          • December 2003
          • 248

          #5
          Variationen är faktiskt inte speciellt stor. med ett KH på 3,5 varierar pH över dygnet mellan 7,2-7,5 ocm med ett KH([Alk]) på 0,5 mellan 6,2-6,4 över dygnet. Detta med mycket växter och lite fisk.

          Däremot varierar det inte som man tror att det ska göra, de mätningarsom jag sett har varit ute i naturen. Vilket inte riktigt går att jämföra med att akvarium.
          500+

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Variationen är faktiskt inte speciellt stor. med ett KH på 3,5 varierar pH över dygnet mellan 7,2-7,5 ocm med ett KH([Alk]) på 0,5 mellan 6,2-6,4 över dygnet. Detta med mycket växter och lite fisk.
            (Det är alltså utan extra CO2-tillsats?)

            Det var intressant, det borde betyda att när växterna, fiskarna och substratet respirerat över natten ligger CO2-nivån runt 6.6 ppm för att sedan dyka ner till en nivå runt 3 ppm. Vad är anledningen att dom inte lyckas trycka ner CO2-halten till 0? För lite ljus?
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • pupfish
              • December 2003
              • 248

              #7
              Ingen CO2-tillförsel enligt frågeställningen. CO2-halten stiger till kl 24.00 men minskar sedan till 03.00-04.00 för att sedan öka något. Belysningen är på från 09.00-21.00.

              Kommer inte riktigt ihåg CO2-halterna utan att kontrollera. Mätuppgifterna ligger i en annan dator men jag ska titta igenom detta senare.

              CO2-halterna gäller alltså när ingen torv används.
              500+

              Kommentar

              • Gardener
                • October 2004
                • 136

                #8
                Pupfish
                Vad blir skillnaden om man använder torv?

                Kommentar

                • pupfish
                  • December 2003
                  • 248

                  #9
                  Problem med mätningen, men visst går det fast då blir det manuellt (titrering). Lite jobbigt att stiga upp flera gånger varje natt för att mäta, inget för mej.
                  500+

                  Kommentar

                  • pupfish
                    • December 2003
                    • 248

                    #10
                    Nu har jag snabbt tittat igenom några mätserier och CO2-halten varierar mellan 3-8 mg/l.

                    Som jag påtalade tidigare så stiger CO2-haltern fån 3 mg/l vid släckning till 6 mg/l vid midnatt för att sedan sjunka till 3 mg/l vid kl 03.00 för att sedan stiga igen till 8 mg/l tills belysningen tänds och sedan sjunker CO2-halten under dagen. Någon naturlig fördelnings-/sinuskurva är det inte.
                    500+

                    Kommentar

                    Arbetssätt...