Har du anammox i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    Har du anammox i akvariet?

    Kvävecykeln behöver inte sluta med nitrat eller nitrit.Under syrefattiga förhållanden kan kvävgas bildas som ventileras bort.En nybeskriven process är
    http://www.forskning.se/servlet/GetDoc?meta_id=60625
    När kommer vi att för en dyr peng kunna köpa holländska bakterier i zoohandeln?
    &lt;&lt;&lt;(<font color="red">^</font id="red">;<font color="red">&gt;*</font id="red"> harbard
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp
  • Magnus W
    • March 2003
    • 247

    #2
    Det är väl den processen som "deep bed gravel" akvaristerna kör med? Alltså en någorlunda porös, men väldigt djup bädd med bottengrus. Tanken är att den anaeroba miljön djupt ner i gruset kör nitritcykeln ett steg till, så att säga.

    -- MW
    Plats här för fyndig signatur

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Det trodde jag med tills jag läste artikeln en andra gång.

      Den vanliga denitrifikationen ger tydligen kvävgas, CO2 och lustgas, dvs bidrar till växthuseffekten.

      Anammox verkar enbart bli kvävgas.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Varför håller då min morbror på att sälja utrustning i mångmiljonklassen för att "tillverka" kvävgas ur luften, han hade ju bara behöft sälja några kar med syrefattig botten. :P
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Magnus W
          • March 2003
          • 247

          #5
          heeke: Du kan ju ge din morbror ett flott förslag: Om han sätter igång en lokal med något hundratal akvarier, så kan du -- för en rimlig penning -- sköta om dessa. I gengäld får han behålla all kvävgas som alstras.
          Alla vinner!!!

          defdac: Jo jag läste också lite noggrannare och insåg att jag dragit fel slutsats.

          -- MW
          Plats här för fyndig signatur

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Tänk om alla "svetsande företag" köpte kar i stället för kvävgas tuber
            Undrar hur många kar det skulle gå åt?
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...