Några viktiga frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • steveo
    • November 2004
    • 97

    Några viktiga frågor

    Jag ska alldeles strax ta hem mitt nya 205L akvarium och har då några frågor. Det tar som bekant ca 1månad innan det i ett akvarium uppnåtts en biologisk balans. Det rekomenderas att man inte tillsätter för mycket fisk och matar dessa för häftigt den första tiden för att undvika nitrit. Min fråga är: Kan jag hoppa över att lägga i fisk helt och hållet den första månaden. Dvs tillsätta endast grus, sten och vatten och låta akvariet stå igång och sedan mäta de olika nivåerna av nitrit och ph allt eftersom? Eller är det ett måste att tillsätta fisk för att få igång en biologisk balans? Sen har jag en liten fråga till. När jag häller i den nya akvariegrusen(som kommer direkt från förpackning), ska den då sköljas av i varmt eller kallt vatten innan, spelar det någon roll helt enkelt?
    Alla tips/råd/erfarenheter är välkomna.
  • Magnus W
    • March 2003
    • 247

    #2
    Tillsätt fisk. Utan fiskbajs kommer ammonium -> nitrit -> nirtat processen inte igång. Orsaken till obalansen i början är att de bakterier som tillverkar nitrit förökar sig mycket snabbare än de som äter nitrit och tillverkar nitrat. Efter 30 - 40 dagar har alla bakterier kommit upp i nivåer så att det inte samlas nitrit "på hög".

    -- MW
    Plats här för fyndig signatur

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      spelar ingen roll i vilken temp du sköljer gruset, jag brukar skölja i ljummet vatten då det är mest behagligt för mig då jag rör om i gruset när jag sköljer..=)
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • steveo
        • November 2004
        • 97

        #4
        Ursprungligen skickat av smurfmats
        spelar ingen roll i vilken temp du sköljer gruset, jag brukar skölja i ljummet vatten då det är mest behagligt för mig då jag rör om i gruset när jag sköljer..=)
        Haha, jag har faktiskt hört människor som sagt att det skulle spela någon roll, det är det som är problemet på nätet, det sprids så mycket skrönor om både det ena och det andra, därför så måste man dubbelkolla allt. Det lät dock ovanligt långsökt.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Jag har cyklat mitt akvarium utan fiskar. Tillsatte ammoniak själv istället. Du kan läsa om cykling utan fiskar på: http://www.tomgriffin.com/aquamag/cycling.html
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • steveo
            • November 2004
            • 97

            #6
            Ursprungligen skickat av batski
            Jag har cyklat mitt akvarium utan fiskar. Tillsatte ammoniak själv istället. Du kan läsa om cykling utan fiskar på: http://www.tomgriffin.com/aquamag/cycling.html
            Det var ett intressant tips. Kan du inte förklara mer detaljerat hur du gjorde. Jo jag läste din länk, men ändån, det blir mer lättförståligt. Var kan man köpa ammoniak? Det stod dock "start everything up and add some gravel from an established tank or a few potted plants" Jag har ingen möjlighet till detta, att fixa saker från ett redan uppstartat akvarie, går det ändån?

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen skickat av steveo
              Det var ett intressant tips. Kan du inte förklara mer detaljerat hur du gjorde. Jo jag läste din länk, men ändån, det blir mer lättförståligt. Var kan man köpa ammoniak? Det stod dock "start everything up and add some gravel from an established tank or a few potted plants" Jag har ingen möjlighet till detta, att fixa saker från ett redan uppstartat akvarie, går det ändån?
              Vad jag förstått så kommer cykeln att ta längre tid i fall man inte introducerar nyttobakterierna. Jag tog några växter och ett par hinkar vatten från min flickväns akvarium, men inget grus eller annan inredning, så jag fick nog inte med så värst mycket bakterier. Jag hällde dock i en hel del Nitrivec. Och fortsatte att tillsätta det under hela processen.

              25 procentig ammoniak köpte jag på Järnina. Sen började jag tillsätta 24 droppar ammoniak (mitt akvarium är på 250 liter) varje dag (helst vid samma tid) tiils jag fick nitrit-spiken (testade vattnet varje dag). Eftersom jag inte hade någon pipett använde jag en kniv som jag doppade snett i ammoniakflaskan och sedan lätt jag ammoniaken droppa ner i akvariet. Det funkade bra.

              Sen när testen visade stigande nitrithalter gick jag ner till 12 droppar/dygn till nitriten hade gått ner till 0 igen. Under de sista dagarna bestämde jag mig för att dela upp de 12 dropparna i 6 droppar med 12 timmars intervaller (fiskarna skiter inte samtidigt allihop en gång om dygnet:-)

              De bakterierna som bryter ner ammoniak och förvandlar den till nitrit föröker sig ganska snabbt, så jag fick nitrit efter ungefär en vecka. De som omvandlar nitrit till nitrat tar längre tid på sig, så det tog ytterligare några veckor innan jag var tillbaka på noll.

              Under de sista dagarna mätte jag nitrithalten strax innan jag tillsatte en ny dos ammoniak (dvs efter ca 12 timmar). När testen visade o nitriter igen var det dags att åka och köpa fiskarna. De flyttade in i akvariet ungefär 15 timmar efter sista ammoniak-dosen. Det är viktigt att all nitrit omvandlats till nitrat innan fiskarna flyttar in, men man får inte vänta för länge heller för annars dör nyttobakterierna som man har odlat under flera veckor.

              Innan fiskarna flyttar in bör man göra ett vattenbyte så att det inte finns för mycket nitrat i vattnet.

              Den enda nackdelen med denna metod var att jag fick en del alger (de gillar ammonium) i akvariet, men dem håller mina ottosar och mina pansarmalar och tar hand om nu
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              Arbetssätt...