Vad händer vid hög kalkhalt i vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    Vad händer vid hög kalkhalt i vattnet?

    Mycket kalkhaltig sten, typ porösa "hålstens" typer, "onaturligt" material typ kalkbaserade cementer, spackel o liknande?

    Än har jag bara skiffer i baljan, men det det lutar åt kolsten ihopa fäst med kalkcement i klickar, kanske ett par liter totalt, o lagt i blöt "någon/några" månader för att vattna ur det värsta, med nära nog dagliga vattenbyten då klart. Är det någonting man ska tänka på, nånting som gör planerna helt omöjliga? kalk "ska" ju höja PH , om jag inte minns fel, men när väll all kalkcementen reagerat färdigt, ska den väll inte kunna höja ph över 8'a o nått?

    Har även funderat på att använda hålsten till o bygga ett stenröse mitt i karet, för "framtida" yngel o gömma sig i... kan antagligen även vara en bra boplats för mindre malar, algätare och diverse skräp, och det e ju en ytters porös kalkstens model, om jag inte minns fel.

    Tacksam för vad den förenade kunskaps källan lämpar ut på mig.
    B!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Du får ett stabilt pH på 7.5.
    Det är vad som händer om du har mycket kalsten i akvariet.

    Cement eller liknande kan ge pH över 10, dvs frätande. Cement etc bör därför förseglas eller lakas ur väl i vatten innan man har det i akvariet.

    När cementen etc är ordentligt urlakad, kan den anses fungera ungefär som kalksten.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Mr B
      • September 2004
      • 1310

      #3
      Tackar man för, jag har hört diverse skräckhistorier om kalkanhopningar på glas osv, men jag tror det har rört sig om större mängder cement, och "färsk" sådan.

      men då borde igentligen en kombination av cement fixerad kolsten i bakgrunden / på sidorna och hålstensröse i mitten kunna skappa en ganska bra ph nivå för malavisar? Lustigt föresten, jag får ett stabilt ph på 7.5... det har jag ur kranen med, o det e ju en tröst vid vattenbytten. (i alla fall enligt seras droptest)

      Tack för hjälpen.
      B!

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        men då borde igentligen en kombination av cement fixerad kolsten i bakgrunden / på sidorna och hålstensröse i mitten kunna skappa en ganska bra ph nivå för malavisar?
        Javisst. Det kan dock ta ett antal veckor innan cementen lakats ut så pass att pH ramlar under 9 (och du vill inte ha fisk i ett pH högre än så).
        Om jag var du och ville ha cement i akvariet tror jag att jag skulle tillsätta försvarligt med bikarbonat till vattnet - bikarbonat buffrar både uppåt och nedåt. Dessutom reagerar bikarbonaten med kalciumhydroxiden i cementen (det som höjer pH't) och bildar kalksten (kan dock ge de där utfällningarna på glaset du talade om).

        Lustigt föresten, jag får ett stabilt ph på 7.5... det har jag ur kranen med, o det e ju en tröst vid vattenbytten. (i alla fall enligt seras droptest)
        Mja, inte så konstigt egentligen. 7.5 är som sagt ungefär vad man får i vatten där det finns försvarligt med kalk och koldioxiden är i balans med atmosfären. Kommunalt kranvatten har ofta högre pH än så, för de tillsätter kalciumhydroxid för att sänka hårdheten och höja pH't.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Mr B
          • September 2004
          • 1310

          #5
          Skåning, om jag har rätt för mig har vi mjukt vatten "naturligt" fast vad vet jag, Jag räknar med att OM jag ska smälla ihopa kolsten med cement, så kommer det att få bada i plast backar i ett par månader, med nära nog dagliga vattenbyten, däri skulle man klart kunna pyssla med bikarbonat med tycker jag... Hur skulle det påverka cementens hållfasthet, och utseendet på cementen / kolstenen ?
          Blir ju kalkcement för att kunna köra med svart pigment i den, så att "allt" blir svart, trist med vita kalk utfällningar på det kanske.

          Tackar ödmjukast.
          B!

          Kommentar

          Arbetssätt...