rötter-ph

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    rötter-ph

    har körd igång 1000 l och har hört mycket om ph sänkning med rötter.Men jag har ph controller , har ej kört igång med co2 , så jag tänkte att jag vil ha ett stabilt kar innan ,jag börjar att trixsa med. vad jag har upplevt än så lönga är att ph snarre ökar änn minskar med rötter är der fell på contrpllern ell. har haft rötterna ca 2 va karet igång ca 1mdr
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Jag har 2 ganska stora rötter med stor total yta och de påverkar bara ph't pyttelite.

    Gör ett test:

    Ta en burk vatten ur akvariet låt den stå ett par dagar så koldioxiden luftas ur.

    Ställ sedan burken i närheten av karet så att du kan mickla ner controller proben i burken. Skölj proben med destillerat vatten först.

    Läs av ph't när det stabiliserats efter en stund.

    Jämför detta med kranvattnet så vet du unefär hur mycket rötterna påverkar ph't.

    Om du inte kalibrerat controllern sedan du installerade den så gör det först.

    Glöm sedan inte att sätta tillbaka proben för controllern kommer naturligtvis hålla magnetventilen öppen om du petar ner proben i så högt ph Jag höll på att ha ihjäl mina firrar på detta sätt !
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • janne dansk
      • June 2004
      • 1740

      #3
      vad jag ville säge är .... jag tror inte att rötter har nogon effekt på alls på ph
      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

      Kommentar

      • Magnus W
        • March 2003
        • 247

        #4
        Det är väl olika på olika rötter. Vissa rötter tas ur torvmossar. Då kan man tänka sig att de har en större påverkan. Rötter man plockat själv ur ett alkärr påverkar kanske lite dom med, men jag tror att teak, mangrove och moipani bara har en minimal påverkan. Om man inte har tokmjukt vatten i alla fall.

        -- MW
        Plats här för fyndig signatur

        Kommentar

        Arbetssätt...