Hur gör man egentligen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewaadel
    • November 2004
    • 52

    Hur gör man egentligen?

    När man byter vatten, ska man då gå ner med uppsugsslangen i gruset?
    Ska man lyfta på alla stenar och övrig dekoration?
    Jag gör vattenbyte varje vecka i mitt 54L
    Ewa
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Hej

    Jag kör med häverten några cm ovanför gruset.Rota inte runt i gruset du förstör bara bakteriefloran med nitrit och döda fiskar som följd.Har aldrig lyft ut växter stenar m.m.Efter ett tag kommer du att märka att det blir mindre och mindre att suga upp....
    Fredrik

    Kommentar

    • rennicke
      • November 2003
      • 335

      #3
      Virvla inte runt i gruset, håll slangen en bit ovanför eller köp eller tillverka en "dammsugare".

      Jag hade en först där jag klippt av botten på en 50 cls pet-flaska och satt på en slang. Sen köpte jag en stor rackare som var ännu bättre. Bara att virvla fram över botten och suga upp all skit. Jag flyttar heller inte omkring grejer, det jag inte ser får ligga kvar.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


      Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

      Kommentar

      • Robot
        • February 2004
        • 1174

        #4
        Det blir dessutom inte så mycket skit under stenarna, det brukar lägga sig i hörnen och på andra ställen där cirkulationen inte kommer åt..

        Kommentar

        • ewaadel
          • November 2004
          • 52

          #5
          Ok, jag har kört ner häverten i gruset varje gång och lyft på stenar flera gånger.
          Det kanske inte är så konstigt att mitt vatten är lite grumligt då?!
          Jag har haft för hög nitrit halt där i och har alldeles nyligt hållt på att göra vattenbyten varje dag. Men det kanske bara blev värre när jag sticker ner häverten och rör om varje gång!!!
          Jag måste nog göra ett vatten byte i morgon utan att röra om i gruset.
          Men fiskbajset som har åkt ner undergruset då?
          Ewa

          Kommentar

          • Nils Holmström
            • November 2004
            • 2195

            #6
            bryts ner av bakerierna.
            222 liter Malawi

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              hmm jag brukar ibland röra runt rätt rejält på gruset och har inte märkt några uppenbara negativa resultat av detta.. ? vad jag nu förstått ska jag undvika detta i fortsättningen!

              ikväll gav jag mina firrar en räka fastbunden i ett snöre... en kuhliål blev som galen och slet i räkan som f*n! på tal om ingenting
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              Arbetssätt...