Hjäälp, vattnet blir vitgrumligt!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewaadel
    • November 2004
    • 52

    Hjäälp, vattnet blir vitgrumligt!!

    Sedan förra veckan har jag bytt ut 50% av vattnet i mitt 54L, pga nitrit. Första fyra dagarna körde jag varje dag. Sedan lät jag det vara en dag och kör nu varannan dag. Hur länge ska jag hålla på så här!?
    Efter varje byte blir vattnet alldeles vitgrumligt. Det ser ut som om det är massa salt som flyter omkring, varför blir det så??
    Efter varje byte har jag i ca en tesked salt, aqutan och nitrivec.
    Behöver jag ha i det vid varje byte?
    Nitriten verkar vara borta nu, men jag har bara sådana där multisticks.
    Vad ska jag köpa som är bättre att kolla nitriten med??
    Ewa
  • simosaurus
    • July 2004
    • 373

    #2
    Salt är helt onödigt. För att testa vattnet, kola fiskarna. Står de vid ytan mycket = nitrit. Är det vatten du häller i varmt? Varmt vatten (från kran) brukar vara "grumligt". Aquatan kan man ha i efter varje vattenbyte, men det är ju en smak sak. Själv har jag i lite efter varje byte pga min adiscusar mår bättre av det. Nitrivec är onödigt om det inte finns något mätbart nitrit.

    Om du inte kan mäta någon nitrit, sluta att byta vatten så frekvent. 1-2 gånger i veckan räcker, berorende på fisklast.
    Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Hej

      Köp ett vätske test.Brukar kosta en hundring och räcker lääänngggeee
      Fredrik

      Kommentar

      • oresare
        • December 2003
        • 273

        #4
        Mitt tips är att slänga stickorna. De ger bara en falsk trygghet. Jag köpte sådana en gång och de visade noll på nitrit trots att jag hade farligt mycket enligt vätsketest och de visade en grad fel på ph:t (kh:t var dock rätt).

        Jag har för övrigt inga beredningsmedel om jag inte har några mätbara problem.

        Hur länge är det vitgrumligt? Det kan bli lite grumligt av små luftbubblor i någon timme av vattnet, om man har ny blästersand, vilket är rätt populärt här, så kan det grumla i ett par timmar och sedan så kan även infusorier grumla men det borde bli bättre av att byta vatten snarare än sämre.

        /olivia

        Kommentar

        • ewaadel
          • November 2004
          • 52

          #5
          Jag vet inte hur länge det blir grumligt eftersom jag har bytt vatten så ofta just nu. Men när jag har hällt ner det nya vattnet så blir det jätte grumligt, sedan är det bättre dagen efter, men ändå grumligt fortfarande. Det är som små vita korn som far runt, kanske beror det på saltet som jag har i?
          Ewa

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #6
            En god ide när man skiftar vatten är att inte hälla det nya direkt ner i akvariet, utan att hålla en skål eller kopp under vattenstrålen så rör man inte omkring i gruset så mycket.

            Kommentar

            • ewaadel
              • November 2004
              • 52

              #7
              Jag häller i det från en stor hink och det rör till ganska bra då.
              Ewa

              Kommentar

              • mohlin
                • January 2004
                • 1487

                #8
                Dessutom ska du se till att saltet är ordentligt löst innan du häller i det. Om du nu ska ha i salt överhuvudtaget.

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Nitriten verkar vara borta nu, men jag har bara sådana där multisticks.
                  Vad ska jag köpa som är bättre att kolla nitriten med??
                  Jag har Tetra's nitrit-test (vätsketest) och tycker den funkar bra. SERA och Nutrafin är andra bra märken.

                  I fall du inte längre har nitrit kan du gå ner till 2 ggr och sen 1 gg i veckan.

                  Strunta i saltet. Aqutan skulle jag dock fortsätta med för säkerhets skull. Den neutraliserar klor och i vissa områden går det inte att lufta ur kranvattnets klor, så då är Aqutan bra.

                  Nitrivec kan du fortsätta med i några veckor för säkerhets skull.

                  Jag tror vattnet blir vitgrumligt för att du rör om i sanden när du häller i det nya vattnet. Prova att hålla en hand eller en tallrik/skål under hinken när du häller i.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • deathdealer
                    • July 2004
                    • 77

                    #10
                    ewaadel; det brukar ta en dag eller så för mitt vatten att klarna efter vattenbyten. Om det är så att det grumliga kvarstår, kan du testa att släcka ner karet ett par 3 dagar (fisken tar def. ingen skada av det) så ska du se att det blir bra mycket bättre!!!

                    Med vänlig hälsning

                    Deathdealer
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...