Vattenbyte i 30 l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kevlargirl
    • May 2003
    • 205

    Vattenbyte i 30 l?

    Hur ofta? Har i 2 kampfiskar samt ett stort filter. En annan fråga: räcker en lågenergilampa till detta? Har spikblad och javamossa.
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Det beror på vad du vill åstadkomma.
    Du kan ju göra en god vana av att byta en del vatten varje vecka.

    Om lågenergilampan räcker eller ej är inte enkelt att svara på, det beror ju på vad du vill åstadkomma.

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Jag hade nog bytt 50% en gång i veckan om jag bara hade 2 kampisar i det.
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • oresare
        • December 2003
        • 273

        #4
        Jag skulle nog inte ha bytt så mycket utan kanske 25% varje vecka ungefär och ha rätt mycket grönt i akvariet. Javamossan kommer nog att trivas med energilampan, de verkar gilla lite ljus och växer bättre ju sämre vattnet är hos mig. Däremot så kommer nog spikbladen att bara få pyttesmå blad och lång emellan dem men de kommer nog att överleva, det gjorde de för mig i ett halvår med lågenergilampa i ett halvår. Men då var det just bara för att överleva för att jag inte ville ha kvar det i något akvarium med lysrör.

        /olivia, i misslyckad jakt efter kampfiskhona

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Nu tycker jag nog att ni är ganska rejält överambitiösa. 2 kampfiskar kan omöjligen skita ner 30 lite på mindre än 10 veckor, dessutom har hon växter som vill ha en del makroämnen från fiskarna för att trivas. Om man då byter hälften av vattnet var 5e vecka så lär det inte vara några problem´.

          Om du inte tror mig så skaffa nitrat och fosfattest.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • kevlargirl
            • May 2003
            • 205

            #6
            Tack hörni för svaren. Hanen har byggt ett jätteskumbo kan jag tillägga =)

            Kommentar

            Arbetssätt...