Bästa sättet att få svartvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Bästa sättet att få svartvatten?

    Torvfiltrering? Lite torv myggnät gömd bakom en rot? Svartvattenextrakt? Ny mangroverot?

    Vilket är det bästa/enklaste sättet att få svartvatten? Det är jag ute efter är just den fina färgen. Kör numera med Waterlife's 6.5 buffer, så PH är redan som det ska vara.

    Jag har tagit upp detta en gång tidigare, men känner att jag inte riktigt kom fram till nån tydlig slutsats.

    Jag har köpt en ny mangroverot, men det tar nog ett tag innan färgen kommer fram, plus att jag antar att den kommer att försvinna lite vid varje vattenbyte.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • jorgen41
    • December 2002
    • 2087

    #2
    Jag skulle använda torvextrakt om jag ville ha svartvatten.
    http://www.aquascapes.webhop.net
    http://jorgensblog.blogspot.com/

    Kommentar

    • Millie
      • August 2003
      • 293

      #3
      Jag har köpt en ny mangroverot, men det tar nog ett tag innan färgen kommer fram
      Min erfarenhet är att vattnet brukar bli te-färgat rätt snabbt. Så om roten inte börjar färga av sig på en gång kanske just din inte kommer att fungera för att ändra vattenfärgen...

      Kommentar

      • cobol
        • March 2004
        • 52

        #4
        Köp en mopani rot. Mina färgade sig som bara den. Även efter att jag hade kokat dom.

        /cobol
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264574

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen skickat av jorgen41
          Jag skulle använda torvextrakt om jag ville ha svartvatten.
          Menar du svartvattenextrakt?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #6
            Det finns massor av bra och dåliga sätt att skapa svartvatten. Problemet brukar vara att lyckas hålla vattnet mjukt och mysigt även efter ett stort vattenbyte.

            Rötter är väl det bästa sättet att hålla relativt stabila nivåer i ett svartvatten (om man nu inte har mjukt vatten från kranen) men då får man vara försiktig med vattenbyten och inte få för sig att byta mycket vatten sällan utan försöka göra små och relativt täta vattenbyten så man inte tokhöjjer GH och/eller KH.

            Problemet med rötter är att dom som finns i handeln ofta håller en på tok för bra kvalité och bara vägrar att släppa loss dom eftertraktade humusämnena och dom organiska syror som ger den mysiga färgen och det mjuka vattnet.

            Ekbarkextrakt är riktigt bra.(Men dyrt i längden) Använder man sånt kan man med fördel slå upp vattnet i hinkar i förväg och behandla det innan man gör vattenbyten. Det kanske är något jag har fått för mig men jag tycker det stör vattenvärdena mindre om man förpreparerar vattnet en tid innan vattenbytet.

            Torv är bra men då får man räkna med en del slabbande med nätpåsar eller liknande då torvet "färgar ur" ganska snabbt. Vad gäller torv så är det faktiskt så att man får vad man betalar för, dyrt granulerat torv håller betydligt längre än billigt "fibertorv".
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            Arbetssätt...