ph 7,5 till 6,2 på 12 timmar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fritiof
    • January 2004
    • 39

    ph 7,5 till 6,2 på 12 timmar

    Startade min nya hemmabyggda mäsk anläggning igår hade igång över natten. Inte så bra upptäckte jag när ja vaknade min black ghost ligger livlös på botten å kippar efter andan. Alla andra firrar mår bra finns de nått ja kan göra förutom vattenbyte. Så varning te alla som ska starta co2 var väldigt försiktiga i början. Trodde inte de skulle bli sån förändring på så kort tid.
  • ch1mpy
    • March 2004
    • 151

    #2
    vad har du för hårdhet i ditt vatten?

    Kommentar

    • Fritiof
      • January 2004
      • 39

      #3
      3kh ja vet a de e känsligt då

      Kommentar

      • Labeth
        • September 2004
        • 533

        #4
        Jo man måste vara försiktig jag har haft tur några gånger ... var försiktiga speciellt om ni har ett lågt KH
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

        Kommentar

        • Robot
          • February 2004
          • 1174

          #5
          Har gjort likadant och min Black Ghost mådde bara bra.. Däremot så blandade jag lite för mycket jäst och vatten så det började jäsa upp i slangen och till slut ner i karet.. kom hem på kvällen och karet var alldeles grumligt.. Inte bra.. Gjorde ett 50% vattenbyte och idag har det fixat till sig.. Fiskarna tycks inte ha brytt sig..

          Kommentar

          • Hasse H
            • August 2004
            • 2111

            #6
            Har gjort samma tabbe och lärde mig då att ska man köra CO2 måste man höja KH-värdet till åtminstone 4-5 för att inte riskera pH-fall. Så fram med bikarbonaten.
            mvh Hasse
            Det man inte vet, har man ingen aning om.

            Kommentar

            • Robot
              • February 2004
              • 1174

              #7
              Tänkte dessutom leda CO2 ner till en flaska med vatten som extra säkerhet och rening av gasen nästa gång..

              Kommentar

              • Fritiof
                • January 2004
                • 39

                #8
                Firren har återhämtat sig å allt går finfint. Ligger nu på 6,2 konstant å växterna bubblar som tusan.

                Kommentar

                Arbetssätt...