kräk i vattnet! v.2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diskus_Clabbe
    • November 2004
    • 25

    kräk i vattnet! v.2

    Hej!

    Jag har fått infusioner (små kräk som snor allt syre) i mitt akvarium med 4 fullvuxna Röd Turkos Diskusar och 2 malar i.

    Har nu efter att ha läst om det på nätet mörklagt tanken med hjälp av ett tunt täcke (typ: 20kr IKEA) med ett påslakan över och ett tomt påslakan.

    Finns det någon risk att fiskarna tar skada av detta eller är min oro obefogad?

    Storleken på tanken är 220L. Pumpen står och blåser bubblor mot vattenytan och syrestenen brusar för fullt, så syresättningen ska det inte vara några problem med! Tempen i akvariet ligger på 26,2 grader (medvetet lågt). Har även färsk torvgranulat i pumpen.

    Tacksam för alla tips då detta är första gången jag råkat ut för detta!

    MVH

    Claes E - Örebro

    ps. Har inte råd med ett UV-filter

  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Om du blåser in luft så kan det väl knappast bli för tätt? Hur menar du?
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Diskus_Clabbe
      • November 2004
      • 25

      #3
      läste på en sida att det var bra med ventilering när man har vissa sjukdomar i akvariet. och iochmed att jag har ställt in pumpen så att men trycker i luft i utsprutet så kanske den blåser ner gaserna som frigörs i vattnet igen?

      Claes E - Örebro

      Kommentar

      • malawi´n
        • August 2003
        • 1643

        #4
        infusorier är nog ingen sjukdom mot fiskarna.
        Fiskarna klarar mörkläggning utmärkt. Hade en gång mörkläggning (och då med flera lakan och filter över) i 5-6 dagar, utan att ngt förutom cyanon dog;P

        Mvh malawi´n
        Björn Forsberg

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Om du har luftpumpen under täcket och hermetiskt tillslutet så kanske det kan bli problem. Men det finns väl inte så många helt täta täöcken? Och du har väl inte tätat helt och hållet? Och du har väl pumpen utanför täcket?
          I såna fall är det inga problem.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Glajdarn
            • November 2004
            • 270

            #6
            I min värld är "infusioner" när man för in en vätska i blodomloppet (som glukosdropp och liknande)... Och infusorier har jag aldrig hört talas om, men å andra sidan är jag inte så våldsamt välbevandrad i akvarievärlden.

            Det jag funderar på är snarare - hur skulle mörkläggning kunna ta kål på dessa "infusioner"? Om de förbrukar syre verkar det som om de är levande organismer, och då dör de ju inte av mörker. Om de dör av mörker låter det som om de har fotosyntes, och då producerar de ju syre. Om det nu inte är att det blir så stor nedbrytning av dem att det skulle förbruka syret i vattnet... Men då borde vattnet å andra sidan lukta rätt illa.

            Och vad bubblandet av luft i utblåset anbelangar, tror jag att det har föga effekt på syremättnaden i vattnet. Vattenytan i akvariet har långtmycket större area än luftbubblorna, så utbytet av gaser torde vara mycket större där. Effekten av bubblorna är nog snarare mer "brôtande" än syrehaltshöjande...

            Men som sagt - jag är inte våldsamt välbevandrad i akvariastiken, så mina funderingar kan ju vara helt åt helvete! =)
            "This is a lighthouse. Your call."

            Kommentar

            • pelle
              • January 2002
              • 419

              #7
              Detta är infusorier (rätt stavning

              http://hem.passagen.se/vaaf/tips/toffel.htm

              De sätter igång och förökar sig när det blir förruttnelse i akvariet. Förmodligen pga överutfodring. Mata mindre och problemet upphör.

              Mvh/ Per
              Per

              Kommentar

              • Glajdarn
                • November 2004
                • 270

                #8
                Tackar för det pelle! Kommer ihåg när vi gjorde "hö-i-vatten-experimentet" i högstadiet... =) Fast vi kallade dem aldrig infusorier, utan rätt och slätt toffeldjur och hjuldjur.
                "This is a lighthouse. Your call."

                Kommentar

                • Diskus_Clabbe
                  • November 2004
                  • 25

                  #9
                  Bra fråga!
                  Varför dör/försvinner dom när man mörklägger akvariet?

                  (tack för stavningen Pelle )

                  Kommentar

                  • dgqlof
                    • November 2003
                    • 1344

                    #10
                    Varför dör/försvinner dom när man mörklägger akvariet?
                    Mitt något kontroversiella svar är att frågan ofta är felställd. Rätt fråga är ofta "Varför blir det klart när man mörklägger akvariet?". Svaret på den frågan är då att vattnet inte är grumligt pga infusorier utan pga utfälld CaCO3 som i sin tur beror på alla de stora vattenbyten man gjort för att bli av med vad man tror är infusorier. När man mörklägger så händer två saker, dels byter man inte vatten på ett tag och dels ökar CO2 halten i vattnet. Både delar gör att den vita fällningen av CaCO3 snabbare "försvinner" ur den fria vattenvolymen.

                    Det klarnar med andra ord av sig själv om man låter det vara ifred under förutsättning att man inte håller på att skapa ett malawivatten, då händer det lite annat.

                    Men det är klart, visst förekommer det infusoriegrumlingar, men då brukar vattnet vara i så dåligt skick att fiskarna mår dåligt. Och grumling av lera är inte heller så ovanligt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...