Vad skall jag ta mig till?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flykt
    • September 2004
    • 83

    Vad skall jag ta mig till?

    Hej! Startade mitt akvarium i oktober. Kranvattnet visade ph på 7,8 och kh 10. Sedan har dessa värden sjunkigt markant. Ett tag låg ph på 4-5 och kh 2 och peronalen på zoo undrade om mina fiskar levde ens. De har hjälp mig mkt, och varit mkt fundersamma på varför det är så här. De har tagit alla möjliga tester, både stickor och dropptester, men alla visar samma sak. Har nu fått testa vattnet varje vecka i avvaktan på nya fiskinköp. De två senaste veckorna har ph legat på 6-7 men kh fortfarande på 2. De rekommendera inte mig att köpa ny fisk innan kh gått upp. Har buffrat med snäckskal i pumpen och använder sera kh plus. Börjar bli lite trött på detta nu när jag väntat i en månad på att få köpa ny fisk. Fiskarna som jag har verkar dock må bra och trivas. På zoo menar dom att jag kan få problem att ta hem ny fisk som är van med högt ph och kh. Och det är klart att man vill ju ha de bästa förutsättningarna för att fiskarna man köper skall klara sig. Byter vatten 30% varje vecka. Använder kh plus, nitrevec, VBC stress protection. Blir ganska kostsamt att hålla på med detta hela tiden. Nu hoppas jag att ni kunniga akvarister kanske kan ge mig lite tips om vad jag kan göra/inte göra. Är ju novis på detta. I akvariummet har jag bara rådasand,växter en stor rot och kolsten. Vad tror ni? Kommer jag alltid få hålla på med kh plus? Hur länge kan det ta innan det blir stabilt? Hur länge behöver det vara stabilt innan ny fisk köps in? Vilket kh rekommenderar ni som minst? Kolla min zoon för info om mina fiskar. Längtar efter den dag jag kan fylla mitt kar med fler fiskar. Mycket tacksam för svar.
    MVH/Helena
    MIN ZOON:http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=275536
    Flykt
  • jorgen41
    • December 2002
    • 2087

    #2
    En fråga har ni egen brunn ?

    Rek min kh 4 för stabilt Ph.

    Nitrivec behöver du bara använda om du har för dåligt filter eller om ni har egen brunn och det vattnet innehåller mycket nitrit.

    Sluta med VBC, jag tycker det är nys med sådant. Du får nog hålla på ganska mycket med fiskarna för att dom ska bli skadligt stressade.
    http://www.aquascapes.webhop.net
    http://jorgensblog.blogspot.com/

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ett KH på 4 räcker för att vattnet skall vara stabilt - vad du skall göra beror ju vilka fiskar du har.
      Ett lätt och billigt sätt att få upp värdena är bikarbonat
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Flykt
        • September 2004
        • 83

        #4
        Bor i lägenhet. Har hört det där med bikarbonat. Blir glad om nån kan ge mig en doresing till 375 liter och hur jag skall göra. Antar att m jag börjar med det skall jag sluta med kh plus? MVH/helena
        MIN ZOON:http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=275536
        Flykt

        Kommentar

        • Robot
          • February 2004
          • 1174

          #5
          Har du något som sänker pH?! CO2 eller något?! Annars brukar pH hålla sig relativt stabil även om man har lågt kh... Jag brukar ligga runt 7-7.5 i pH med kh 3... (Utan CO2) Roten är inte tillräckligt för att sänka pH ner till 4-5...

          Kommentar

          • Flykt
            • September 2004
            • 83

            #6
            Har bara som jag skrev, sand, kolsten, växter och roten. Sedan har jag fluval 404. MVH/Helena
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=275536
            Flykt

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Roten kan sänka PH.

              Det finns preparat som buffrar PH-värdet vid 6.5, vilket är ett bra värde för fiskar som trivs i mjukt och lite surt vatten (bl a många tetra-arter). Vet dock inte hur bra de funkar.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Flykt
                • September 2004
                • 83

                #8
                Ok! Vet du vad det heter? MVHHelena
                Min zoon:http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=275536
                Flykt

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  seachem diskusbuffer 6,5. Jag tror att jbl har något liknande också.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Även Waterlife har 6.5 buffer.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Flykt
                      • September 2004
                      • 83

                      #11
                      Äntlligen!!!!! Kollade mitt vattenvärde i går, och tro det eller ej efter mer än sex veckor ser det HELT normalt ut! Ph låg på 7 och kh hade höjts från 2 till 8 på en vecka. Äntligen kan jag utöka mitt fiskbestånd. Nu rekommenderade de mig att byta 30% varannan vecka i stället för varje, och jag skulle inte behöva hålla på med mer kh höjande. De tyckte att det räckte att kolla värderna om nån månad. Nu skulle jag bli tacksam för nån av er kunniga akvaristers utlåtande om detta. Kan det va så att det håller sig stabilt nu? Skall jag följa de ovanstående råden eller skall jag göra på nåt annat sätt? Skall jag låta snäckskalen vara kvar i pumpen? Även om värderna såg bra ut? MKT tacksam för era proffsiga svar. MVH/Helena
                      Min zoon:http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=275536
                      Flykt

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Vilka arter kommer du att ha i akvariet? Vilket PH-värde som är önskvärt beror just på vilka fiskar som bor i akvariet. Många arter vill faktiskt hellre ha PH runt 6.5. Andra trivs bättre i lätt alkaliskt vatten.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Flykt
                          • September 2004
                          • 83

                          #13
                          Ok! Har ännu inte kommit fram till vilka arter jag skall ha. Förutom de jag redan har då. Malar intresserar mig mest. MVH/Helena
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=275536
                          Flykt

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Kolla här på zoopet under "Fiskar". Där får du lite info om vilka PH-värden och temperaturer som är lämpliga för de olika arterna, plus en del annan nyttig information.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            Arbetssätt...