KH-plus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    KH-plus?

    Har läst om att Sera har en produkt som höjer vattnets KH. Varför hade inte jag hört talas om den tidigare? Är det inte bra?

    Kan man inte sänka PH först och sen höja KH så att PH håller sig vid de önskvärda värden? Det vore ju grymt praktiskt.

    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Problemet är väl bara detta...
    Sänkt pH tenderar att sänka KH.
    Höja KH höjer i princip pH.
    Så om du tillför substanser för att göra bägge delarna så ökar du i princip bara buffertkapaciteten
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Det går inte att höja kh utan att också höja ph.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det går inte att höja kh utan att också höja ph.
        Det är möjligt att detta stämmer, men det finns i alla fall preparat som höjer KH ganska mycket, men pH ytterst marginellt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Vilka är dessa?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Vilka är dessa?
            Jag har använt preparat både från Dupla och Amtra men det finns säkert flera, dock har jag inte testat några andra.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Tack! Ska kolla upp dessa. Det vore skönt att inte behöva oroa sig över att PH bara fortsätter att sjunka när man nått 6.5.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Att hålla ett stabilt pH på ett så lågt värde som 6.5 utan CO2 är nog dessvärre omöjligt
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Jaha? Berätta gärna lite mer. Hur lågt PH kan man hålla utan CO2? Finns det något billigt och okomplicerat sätt att tillsätta CO2 eller måste man ha en apparat? Ursäkta min okunnighet.

                  Såg häromdan i en akvarieaffär att de hade 6.5-buffer. Skulle inte det hålla ett stabilt PH vid 6.5?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Pompe
                    • February 2003
                    • 16

                    #10
                    Precis! Prova Seachem Discus Buffer som finns att köpa på tyska internetbutiker för en billig penning. Buffrar vattnet vid pH 5.8-6.8 (för mig är det 6.5 och det svänger inte). Gissar att det är en fosfat-baserad buffer till skillnad mot bikarbonat som buffrar vattnet vid högre pH. Ovan nämda produkt skall även innehålla ämnen som mjukgör vattnet så att passar utmärkt för Amazonas och liknande biotoper.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
                      Det går inte att höja kh utan att också höja ph.
                      Det är möjligt att detta stämmer, men det finns i alla fall preparat som höjer KH ganska mycket, men pH ytterst marginellt.
                      Det beror på att de inte höjer KH, utan höjer alkaliniteten, och vad test för KH mäter är egentligen alkalinitet. Fosfatbuffert är ett klassiskt exempel på ett sånt preparat, men det finns andra.

                      Inget fel i det, alkalinitet = stabilitet mot pH fall, men vill man kunna beräkna CO2 halt i vattnet från alkaliniteten så funkar inte de preparaten.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Pompe: Hur mycket har du gett för Seachem Discus Buffer? Produkten jag såg på Herkules zoo var av ett annat märke men verkade ha samma egenskaper - buffrar vattnet vid 6.5.

                        Kommer PH att hålla sig vid 6.5 även om jag har rötter i akvariet för att få svartvatten-färgen?
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Pompe
                          • February 2003
                          • 16

                          #13
                          15 euro för ett halvt kilo på aquaristic.net. Man ska ha en t-sked per 50 liter vatten till att börja med, hur mycket man behöver beror på vilken bufferförmåga vattnet redan har antar jag men det räckte för mig, så ett halvt kilo räcker länge...

                          Angående rötter så borde det ju inte var något problem vad jag förstår, men jag har bara några få riktigt urlakade. Jag antar att det sammanlagda effekten varierar beroende på vilket vatten man har, hur mycket osv. Du får helt enkelt prova!

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
                            Att hålla ett stabilt pH på ett så lågt värde som 6.5 utan CO2 är nog dessvärre omöjligt
                            Jaha? Berätta gärna lite mer.
                            Det beror på att om du ska ha perfekt CO2-halt (säg 30 ppm CO2) så ska du enligt CO2-tabllen ha ett KH på 2. Med ett KH runt 2 så ger små CO2-förändringar stora pH-förändringar.

                            Eftersom du blev förvånad över att det började snackas om CO2 så kan du skippa resonemanget. Om du bara ska sänka för firrarnas skulle så finns det betydligt smidigare och bättre sätt, t ex torvfiltrering.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            Arbetssätt...