Nitrivec!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krulle
    • September 2004
    • 635

    Nitrivec!!!

    Köpte lite fiskar idag o fick med nitrivec jag ska ha i nu.

    Ska jag ha i 20ml / 100liter vatten eller 10ml???
    "0ml ska man ju ha 24 timmar innan man släpper i fiskarna,
    mina ska ju i NU typ.....

    Vore tacksam för snabba svar ännu en gång
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    #2
    Nitrivec är inte skadligt för fiskarna så du kan nog släppa i dom på en gång. Det är lite riskabelt att starta ett akvarium för snabbt då inte nedbrytningsbakterierna har kommit igång . Då är det trevligt med lite nitrivec.
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

    Kommentar

    • Krulle
      • September 2004
      • 635

      #3
      Det jag har i från hennes akvarium är växter lavastener lite andra stenar och lite rötter, så lite bakterier borde ju följt med.

      Även ca 20 liter vatten från det akvariet har jag.

      Och om jag ska köra med nitrivec idag, ska jag fortsätta med det i en vecka som det står på förpackningen??


      Plizken: Ska jag köra på 10 eller 20ml per liter??

      Kommentar

      • plizken
        • April 2004
        • 1293

        #4
        kör du 20ml per 100L första gången sen kan du kanske pytsa i 10ml /100L vid delvattenbyten som du för övrigt måste vara flitig med i början.

        Mät gärna nitrithalten med jämna mellanrum för en nitrittopp kommer du att få förr eller senare.. Det är billigare att köpa ett nitrtittest än att byta ut alla fiskar när dom dött.

        Obs. passa dig för multiteststickorna dom är ruskigt opålitliga och blir betydligt dyrare i längden än "riktiga " dropptest.
        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

        Kommentar

        • Krulle
          • September 2004
          • 635

          #5
          Jag hälld ei det jag hade, 120ml.

          Hon jag köpte dom av sa att jag inte skulle göra ngt vatten byte alls i början, så nu har jag fått höra både att man ska byta ofta och inte alls, gillar inte det!

          Fick med Nitrit Nitrat mfl testar så ska försöka att hålla bra kolla på det nu.

          Tack.

          Kommentar

          • Krulle
            • September 2004
            • 635

            #6
            Fick även med dessa.
            Någon som kan tala om för mig vilka som är vad? =)

            http://img64.exs.cx/my.php?loc=img64&image=Bild60.jpg

            Kommentar

            • plizken
              • April 2004
              • 1293

              #7
              Det var riktigt ambitiöst och vänligt. Där har du i princip allt du behöver för att lyckas med akvariet.

              PH-test: Ja det är ju för att ta reda på PHvärdet, det kan vara bra för att hålla lite koll på vad som händer i akvariet med dess inredning och kanske även bra till framtida fiskval. Vissa fiskar vill ha surt vatten vissa inte.

              KH-test: kanske inte lika viktigt för en akvarist att mäta regelbundet men det är bra att veta vilket KH du har i kranvattnet.
              KH är kabonathårdheten i vattnet, lite enkelt uttryckt så är det ett värde för att visa hur "tåligt" vattnet är då snabba PH-ändringar kan vara skadligt för fisken i karet. Högt KH= stor buffringsförmåga och stabilt (Mest troligt högt) PH. Vissa fiskar vill ha surt och mjukt vatten dvs, lågt PH och lågt KH vissa vill tvärt om.

              NO2-test. Nitrit. Denna giftiga kväveförening.. usch.. Bra att ha ett sådant test särskilt i starten av ett akvarium och efter medecineringar och dylikt då nitrifieringsbakterierna har fått lite stryk och inte längre bryter ner fiskavfallet..

              Åsså ett till PH-test..
              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

              Kommentar

              • Quartex
                • November 2003
                • 539

                #8
                det är olika tester för vattenkvalite!

                KH test används för mätning av karbonathårdheten i söt- och saltvatten.

                Ph test används för att kolla Ph-värdet i vattnet.

                NO2 testet används för att kolla hur mycket nitrir du har i vattnet.

                Sera Nip vet jag inte vad det är....

                Det finns väl beskrivningar med till testerna???
                Det är bara att läsa vad som är vad?

                //Jesper
                To boldly go where no fish gone before!

                Kommentar

                • Karon
                  • January 2002
                  • 3170

                  #9
                  No2 = nitrittest
                  Ph = Ph-test, mäter surhet
                  Kh = borde väl mäta (karbonat)hårdheten
                  Onip = fiskmat i tablettform
                  Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                  Kommentar

                  • Krulle
                    • September 2004
                    • 635

                    #10
                    Okej, tackar så hjärtligt

                    Men vad säger ni om vatten byten?
                    Ska jag göra eller icke göra?
                    Och isf på ett ungefär hur ofta samt mängd?

                    Sen hur varmt på ett ungefär?
                    Har 27 grader på botten nu och mina två 300w
                    värmare jobbar fortfarande för fullt.

                    Kommentar

                    • plizken
                      • April 2004
                      • 1293

                      #11
                      Vattenbyten skulle jag rekomendera en till två gånger per vecka under dom första tre-fyra veckorna och då 20-30% av vattnet sen kan du hålla dig på en gång i veckan 30% av vattnet. Lite beroende på hur stort akvarium och fiskmängd.

                      Temperaturen är väl lite beroende på fiskval också. guldfisk och andra kallvattenfiskar ska du väl ligga på max 22grader, discus och andra lite mera värmekrävande fiskar ska väl ha sisådär 28-30grader men har du mera sällskapsakvarium och lite mera "standardfiskar" så bör du väl ligga på 25-26grader.

                      2*300W. ?? Hur stort kar har du igentligen? Det borde väl räcka för att värma Vänern ett par grader.. =)
                      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                      Kommentar

                      • riverhorse
                        • September 2004
                        • 98

                        #12
                        Jag har för mig att jag har haft sera nip,någon gång och det är ett fiskfoder i tabletform.det ska gå att bara sätta det på insidan av framrutan så kan du studera fiskarna ordentligt när de äter(ganska festligt)
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=279090

                        Kommentar

                        • Krulle
                          • September 2004
                          • 635

                          #13
                          Okej, då återstår bara om jag ska tro på dig eller henne jag köpte det av *ler* Hon hade hållt på med Discus i 5 år sa hon iaf.

                          Det är ju lite mer sälskaps akvarium..
                          Så ligger väll på runt 27 grader då

                          Hehe, kanske inte va 2x300, kanske va 2x250w?
                          Kommer inte ihåg, akvariumet är iaf på 720 liter


                          Nitriten va iaf <0.3
                          Skulle testa mig på att Kh i vattnet ur kranen, men förstod mig verkligen inte på det, hehe, först blev det ljus ljus blått efter en droppe, sen gult o sen sket jag i det =)

                          Kommentar

                          • Krulle
                            • September 2004
                            • 635

                            #14
                            riverhorse: Okej det låter kul, men hon hade gjort massa egen mat, tror det va av kalv hjärta lr ngt sånt? =)
                            Skulle iaf få receptet det skulle tydligen både va billigt o gott (för fiskarna)

                            Kommentar

                            • plizken
                              • April 2004
                              • 1293

                              #15
                              En som inte förespråkar vattenbyten har inte fått en discus att leva i fem år. =) (dessa fiskar är lite kräsna)

                              Näe.. lägg dig på 25grader så slipper du algodling. Kanske tom, 24 grader.


                              Nitrit. allt över 0 är ajaj. stämmer det verkligen att karet är nystartat?

                              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...