HJÄLP! ph kh vid mäskanvändning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chevelle64
    • February 2004
    • 58

    HJÄLP! ph kh vid mäskanvändning

    Hej har precis börjat med en liten mäsksats i 1,5l pet som jag sedan kör igenom syresten vid insuget på mitt innerfilter (inte så bra upplösning) har lite funderingar på den eventuella ph sänkningen? är inte så haj på kemi o undrar om ph stiger igen om man ej har på co2 under natten el om man måsste tillsätta ph+
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Vad har du för utgångsvärde? Kh + Ph.

    Kommentar

    • chevelle64
      • February 2004
      • 58

      #3
      kh vet jag inte ska köpa test idag ph ligger iaf på 7,5 el högre, köpte mitt första sera ph test igår och har lite problem med att läsa färgen på vattnet tyckte att det stämde rätt bra med allt från 7,5-9,0

      Kommentar

      • chevelle64
        • February 2004
        • 58

        #4
        He he vet inte om det e så bra kh 5-6 o ph 6-6,5 i 220l karet har då kört med mäsk ca 24h

        mätte ph för skojs skull i 74l o fick fram att det låg på 8-9

        hur ska man göra för att stabilisera ph vid co2 användning?? el e det bara o skippa den idén?

        Kommentar

        • Labeth
          • September 2004
          • 533

          #5
          Vad menar du med stabilisera pH om det ligger på runt 6,5 hela tiden i 220L då är det ju stabilt att pH sänks om man jämför med ett annat kar som inte har CO2 tillskott är ju inte konstigt? lr vad menar du?

          Visst du kan få ett betydligt mycket stabilare pH om du skaffar en tub magnetventil och controller då kan du ställa in den på 0,1pH när men jag antar att det inte va det du syftade på?...
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #6
            Det går inte att stoppa ph-sänkningen när man använder CO2.

            Enda alternativet är att köra med tub och kontroller.

            Du har rätt mycket rötter i det karet va? För någon CO2halt på 150-200ppm tror jag inte att du har lyckats få upp med mäsk. =)
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            • Labeth
              • September 2004
              • 533

              #7
              Ursprungligen skickat av plizken
              Det går inte att stoppa ph-sänkningen när man använder CO2.

              Enda alternativet är att köra med tub och kontroller.

              Du har rätt mycket rötter i det karet va? För någon CO2halt på 150-200ppm tror jag inte att du har lyckats få upp med mäsk. =)
              Dessutom ligger fiskarna och sprattlar på botten om du lyckats med detta (råkade prova när min magnetventil strejkade)
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

              Kommentar

              • rindberg
                • March 2004
                • 196

                #8
                Ursprungligen skickat av chevelle64
                He he vet inte om det e så bra kh 5-6 o ph 6-6,5 i 220l karet har då kört med mäsk ca 24h

                mätte ph för skojs skull i 74l o fick fram att det låg på 8-9

                hur ska man göra för att stabilisera ph vid co2 användning?? el e det bara o skippa den idén?
                Jag körde mäsk dyngnet runt förut, <u>inte bra!</u> En av mina ancistrus malar fick stora gasblåsor då. På natten så tar inte växterna upp co2 så då sjunker ph, vilket kan om förändringer sker för snabbt ge gasblåsor (på fiskarna alltså).

                Du får testa dig fram hur lång tid på dagen som du ska låta co2 stå och bubbla.
                Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
                Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

                Kommentar

                • chevelle64
                  • February 2004
                  • 58

                  #9
                  Jag antog att mitt ph låg på samma som i det lilla (då jag får samma värden direkt från kranen) och fick då för mig att det var co2 tillsatsen som sänkt ph.

                  Blev då lite rädd att ph kommer fortsätta sjunka o undrade då om det finns någe sätt att stabiliser ph värdet på en konstant nivå?

                  om man tillsätter ph+ borde det ju bli högre men sjunker väl igen efter ett tag? Tänkte det var bäst att kolla innan man börjar laborera ihjäl mina små kompisar

                  Kommentar

                  • chevelle64
                    • February 2004
                    • 58

                    #10
                    Rötter har jag 2 st på ca 40 cd långa o 15cm diam

                    Kommentar

                    • plizken
                      • April 2004
                      • 1293

                      #11
                      chevelle64

                      Inget illa ment utan bara ett råd. Sätt dig och läs på så mycket du bara orkar så kommer du att förstå hur saker hänger ihop när det gäller CO2, PH och KH. Mycket intressant och det öppnar sig helt nya världar inom akvaristiken.

                      Använd forumets sökfunktion, du kommer nog att hitta trådar som passar dom mest fåniga eller avancerade frågor gällande gödning och PH-reglering. Var inte rädd för att fråga men kom ihåg att kemin är ganska enkel och grundläggande vad gäller PH och KH.(Mao. gör det inte svårare i ditt huvud än vad det är i verkligheten) =)

                      Lycka till
                      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                      Kommentar

                      • Adnan_
                        • November 2004
                        • 126

                        #12
                        Ett tips är att skruva upp korken till mäskflaskan om natten och ställa den kallt. Det brukar jag göra om än kanske lite omständigt...

                        Mvh Vidde
                        63 L - Guppy, Ancistrus
                        240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
                        720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Labeth
                          • September 2004
                          • 533

                          #13
                          http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33957

                          läs alla länkar och denna tråden så kommer du ha total insikt i växternas magiska värld
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

                          Kommentar

                          • chevelle64
                            • February 2004
                            • 58

                            #14
                            Tackar! Labeth.
                            intressant läsning

                            dock 1 liten fråga till min mäsk har nu börjat lugna ner sig lite ca:90-100 bubblor per minut. om då co2 minskar + att man stänger av på natten kommer då ph stiga igen el måste man tillsätta ph+

                            ne nu ska jag sätta mig o läsa på länken du la in.

                            Kommentar

                            • plizken
                              • April 2004
                              • 1293

                              #15
                              När CO2:t går ur vattnet så kommer PH att stiga igen.
                              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...