vatten värden gödning allmänna tips önskas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chevelle64
    • February 2004
    • 58

    vatten värden gödning allmänna tips önskas

    Hej köpte nyligen mitt första sera ph test då jag börjat laborera lite med mäsk för att få fart på växterna. Jag tycker dock att det är lite svårt att se vilken färg det blir så nu undrar jag om det finns nån annan test som ger lite skarpare färg el någon billig elektronisk lösning. uppsakttar även tips på bra kh test. Nån som vet om det blir stora ph förändringar el risker om man kör med mäsk även på natten? Jag kör med 1l mäsk till ca 180l vatten

    220l sällskapsakvarium
    1*30w ramp (lite lite)
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Jag provade en liter vatten (2 dl socker, ½ pkt jäst) till 110 liter.. Sänkte pH från ungefär 7.3 till 6.0 över en natt.. Inte så bra kanske...

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3
      Ursprungligen skickat av chevelle64
      Hej köpte nyligen mitt första sera ph test då jag börjat laborera lite med mäsk för att få fart på växterna. Jag tycker dock att det är lite svårt att se vilken färg det blir så nu undrar jag om det finns nån annan test som ger lite skarpare färg el någon billig elektronisk lösning. uppsakttar även tips på bra kh test. Nån som vet om det blir stora ph förändringar el risker om man kör med mäsk även på natten? Jag kör med 1l mäsk till ca 180l vatten

      220l sällskapsakvarium
      1*30w ramp (lite lite)
      JBL's och Hagens test som brukar ha tillägget 6,0-7,6 fungerar kanon. Hagens räcker längre än JBL's och båda klarar tiondelar om du har schysst färgsinne. KH-tester brukar nog fungera bra oavsett fabrikat, vill du veta KH't mer exakt så fem eller tiodubbla mängden vatten och räkna.
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • chevelle64
        • February 2004
        • 58

        #4
        Vilka tester bör man ha mer än ph kh. nitrit kollar jag hos min akvarieaffär med jämna mellanrum o där har det alltid visat bra värden.

        har ett 220l med följande fiskar
        4 ancistrus
        2 brochis splendens
        17 kardinaltetror
        2 kilfläcksrasboror
        3 siamensis
        1 tetra (kommer ej ihåg namn)
        2 silverhajar
        3 praktbotia
        2 pallettciklider
        diverse växter cabomba, javamossa, javaormbunke flera olika crytocorynearter svärdsplantor o flera olika växter jag ej vet namn på.
        belysning 1*30w då jag ej har råd att köpa ny ramp o mitt hemmabygge ej blir klart för alla företag med 110cm plåtbock har stängt när jag kommer från jobbet. (suck)

        74l palletpar med yngel o 2 ancistrus.
        diverse växter.

        byter ca 30l vatten i 220 karet var 3e vecka o 20l var 2a vecka i 74l
        (kanske lite lite men nitritvärdena verkar vara bra)

        filter är 220l okänt eheim innerfilter + litet aquael
        74l luftdrivet eheim innerfilter för ynglens skull.

        nitrit värdena är väldigt låga enligt min akvariehandlare.
        ph 7,5-9,0 har lite problem med att läsa den svaga färgen på seras test.
        har ej mätt några andra värden

        göder med sera serenett tabletter o tetra flytande enligt flaskans rek.
        har som sagt börjat experimentera med mäsk o e lite orolig för hur det kommer påverka karet. växterna har rätt dålig tillväxt mycket hål genomskinliga blad o missfärgningar o alger på bladen förutom crypto plantorna som verkar stortrivas. nästan inga alger annars i karet.

        tips angående vattenvärden ljus filter tester mm uppskattas.
        gärna tips som inte kostar förmycket då jag har väldigt begränsad budget.

        mail. drbackman@hotmail.com

        Kommentar

        • Labeth
          • September 2004
          • 533

          #5
          Den billigaste digitala pH mätaren jag sett är den på clasohlson för strax under 600kr Funkar bra i mina ögon iaf... då får man med en kalibreringsvätska för pH7 oxå...
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

          Kommentar

          Arbetssätt...