Saltkänsliga fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sus_
    • March 2004
    • 152

    Saltkänsliga fiskar

    En del fiskar är känsliga för salt. Gäller detta alla salter? Om jag som exempel tar NaCl, så ska ju inte detta användas men beror det på att fiskarna inte tål natriumet eller är det kloridjonerna som spökar?
    540 L, 110 L, 54 L, 45 L, 45 L + lite till...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det finns säkert ingen forskning i ämnet, men många menar ju i alla fall att saltkänsliga fiskar och växter tål Ektozon men inte vanligt salt.
    Kanske är det så - jag vet inte. Det kan ju faktiskt också vara så enkelt att man ofta använder betydligt mindre med Ektozon (dyrt) än vanligt salt (billigt) och att detta är orsaken till att biverkningarna blir mindre för Ektozon. Jag har dock inte en susning eftersom jag aldrig använt Ektozon.
    Ok - nu var detta en utvikning från ämnet och någon annan är säkert bättre insatt i ämnet och kan svara.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • nilssonnet
      • January 2004
      • 603

      #3
      Det har väl snarare att göra med utjämningen av salter i cellerna, dvs lika mycket salt ute som inne i cellen. När salthalten ökar i vattnet minskar vattenhalten (Ex: 100 gram vatten, 0 gram salt ger 100% vatten, 100 gram vatten och 5 gram salt ger ca 95% vatten (vattenmängden/totala mängden, i detta fallet 100+5=105 dvs 100/105)) och cellerna byter ut vatten mot salt, det är väl detta som är kruxet, fisken klarar inte vätskeförlusten (enkelt förklarat).
      Na klar!

      Kommentar

      • Labeth
        • September 2004
        • 533

        #4
        Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
        Det finns säkert ingen forskning i ämnet, men många menar ju i alla fall att saltkänsliga fiskar och växter tål Ektozon men inte vanligt salt.
        Kanske är det så - jag vet inte. Det kan ju faktiskt också vara så enkelt att man ofta använder betydligt mindre med Ektozon (dyrt) än vanligt salt (billigt) och att detta är orsaken till att biverkningarna blir mindre för Ektozon. Jag har dock inte en susning eftersom jag aldrig använt Ektozon.
        Ok - nu var detta en utvikning från ämnet och någon annan är säkert bättre insatt i ämnet och kan svara.
        Men Ektazon är ju 98% NaCl?
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

        Kommentar

        • sus_
          • March 2004
          • 152

          #5
          Anledningen till att jag undrar är för att jag vill veta om det går bra att göra en fosfatbuffert (för att få lägre pH än i kranvattnet här i Uppsala) till saltkänsliga fiskar. En sådan buffert kommer ju innehålla natrium.
          540 L, 110 L, 54 L, 45 L, 45 L + lite till...

          Kommentar

          • Labeth
            • September 2004
            • 533

            #6
            är det inte bara bättre att blanda ut ditt vatten med 50% osmosvatten så har du ett ganska normalt vatten
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

            Kommentar

            • sus_
              • March 2004
              • 152

              #7
              Visst, köper du en osmosanläggning till mig då?

              Om jag skulle blanda i osmosvatten får jag väl försämrad buffertkapacitet?
              540 L, 110 L, 54 L, 45 L, 45 L + lite till...

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Lite salt i vattnet är fysiologiskt bra för de flesta fiskar, eftersom det utjämnar skillnaderna mellan saltkoncentrationen i kroppen och i det omgivande vattnet.
                Då en fisk består av mellan 0,6-0,9 % salt har fiskarna problem med osmosen i rent sötvatten.
                Det söta vattnet vill tränga in i fiskkroppen för att på så sätt också utjämna skillnaden i salt koncentration.

                Vilken slutsats kan man dra av det, kanske de fiskar som i naturen lever i mjukt vatten med lågt pH har mindre salt i sitt kropp och därför är känsligare mot salt i vattnet.
                Jag har inte en "susning" utan bara "spånar".
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Labeth
                  • September 2004
                  • 533

                  #9
                  Ursprungligen skickat av sus_
                  Visst, köper du en osmosanläggning till mig då?

                  Om jag skulle blanda i osmosvatten får jag väl försämrad buffertkapacitet?
                  Men du ville väll sänka pH och skaffa dig en buffert på ett annat pH kranvatten du har har ju en mycket stark buffert mot 8,3pH (Carbonatbuffert) medan du kanske skulle vilja göra en buffert mot 7 eller liknande...

                  Men om du inte vill punga ut 1500kr på en ny 0osmos så är det ju skitsamma... finns säkert billigare om man tittar begangnat =)
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

                  Kommentar

                  • sus_
                    • March 2004
                    • 152

                    #10
                    Det är ju så hårt också, vattnet i Uppsala...
                    540 L, 110 L, 54 L, 45 L, 45 L + lite till...

                    Kommentar

                    • Labeth
                      • September 2004
                      • 533

                      #11
                      Högt Carbonat = Högt HCO3 = Högt KH = hårt vatten...
                      alla samma sak olika sätt att säga det...
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Då en fisk består av mellan 0,6-0,9 % salt har fiskarna problem med osmosen i rent sötvatten.
                        Jag har rätt svårt för den tankegången, eftersom 6-9 promille är dödligt för en hel del djur, även vissa fiskar. Jag skulle snarare tro att alla fisk arter är anpassad till salthalten i sina hemvatten än att det finns en universell bästa salthalt åt all fisk.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • sus_
                          • March 2004
                          • 152

                          #13
                          Ja jag vet, blev visst lite snurrig där
                          Egentligen ville jag ju säga att den naturliga bufferten här (som vi ju har konstaterat är hård) kanske är mindre bra om man vill ha mjukt vatten som ändå kan buffra?
                          540 L, 110 L, 54 L, 45 L, 45 L + lite till...

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Fiskars fysiologi hör kanske inte hemma på den här tråden, eller i det här forumet, så jag tar tillbaka mitt inlägg.
                            Läs mer av Lars-Erik Forsberg http://www.ciklid.se/ciklidbladet_forfattare.asp?TEXT='Lars%2DErik+Fors berg'
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #15
                              När jag började om med akvariehobbyn förra gången i slutet av 1970-talet i Uppsala diskuterade jag fosfatbuffert med Akvariegropen en enda gång. Det är egentligen ingen större mening med att försöka buffra om ett så pass välbuffrat vatten som Uppsalas.
                              Men om man tillverkar mjukvatten från Uppsalas kranvatten kanske det kan vara en idé om man inte känner sej riktigt säker... Men jag buffrade aldrig mitt förändrade vatten (oftast jonbytt och försurat - ibland oxalsyrametoden) och körde på med ibland pH på snudd 5 utan att förlora fisk på detta.
                              Hur jag gjorde detta finns beskrivet i några artiklar på min hemsida på min zoon...
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              Arbetssätt...