Kan jag enbart ha denna sanden i vattnet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marre86
    • November 2004
    • 6

    Kan jag enbart ha denna sanden i vattnet.

    Hej hej!

    jag har malawi cyklider i mitt akvarium med bara vitt grus med kalk i även kalksten + andra vanliga stenar är de ok för fiskarna?

    vilket ph värde ska malawisarna ha?

    Mvh
  • Labeth
    • September 2004
    • 533

    #2
    Det varierar ju lite men strax över neutralt brukar dom flesta gilla... Jag har faktiskt ingen aning om vad som kommer hända med ett kar som ha mer eller mindre bara kalksten i sig ... du kommer inte få någon CO2 för denna kommer reagera med kalkstenen ungefär som en Calcium reaktor i ett saltvattenkar... detta kommer i sin tur ge ett högt pH och ett enormt högt GH vilket troligen kommer lukta problem i mina ögon men jag är inte helt säker på hur pass omfattande detta kommer ske men helt nyttigt tror jag inte det är...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

    Kommentar

    • marre86
      • November 2004
      • 6

      #3
      Aj då de låter ju inte så bra, han på akvarie källan sa att de va ok men han kanska bara ville sälja småstenen. sanden är som vanlig akvarie sand typ vita sten korn.

      ska jag fylla på lite med brun sand å blanda runt lite kanske?

      är riktig nybörjare så tacksam för alla svar.

      Mvh

      Kommentar

      • Labeth
        • September 2004
        • 533

        #4
        Är sanden inte kalkhalig tror och det bara är några stenar så borde det vara lugnt... Problemet med kalkhaltig sand är att sand har en mycket stor yta och på dessa sätter sig goda bakterier (all sand har dessa bra kvaliteter) och detta ger en massa CO2 av nerbrytningen som sker och att bakterier andas ... Detta ger att det bildas det jag sa... men är sanden inte kalkhaltig utan det bara var stenen då är det lungt...
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

        Kommentar

        • Labeth
          • September 2004
          • 533

          #5
          Det ska finnas vit sand som inte är kalkhaltig... tror tex denna är utan kalk...
          http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=3063
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

          Kommentar

          • spaceace
            • February 2003
            • 257

            #6
            Om du inte ska ha några växter så är det inga problem. Malawisarna gillar Ph på drygt 8. Se bara till att ha bra genomströmning på vattnet och ett rejält filter. Jag har enbart faxekalk och lava i min malawiburk.
            Min zoon
            Mitt fotogalleri

            Kommentar

            • marre86
              • November 2004
              • 6

              #7
              Han på akvarie butiken sa att sanden hette marmor sand ?

              är den ok?

              Kommentar

              • spaceace
                • February 2003
                • 257

                #8
                Yepp. Det är krossad marmor, den är kalkhaltig och helt ok för Malawi.
                Min zoon
                Mitt fotogalleri

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Jag har aldrig hört talas om att för mycket kalk skulle vara farligt, detta är första gången. Men jag tror inte på det för en sekund. Vattnet kan inte bli mer än mättat av calcium/magnesium/karbonat. Vid mättnadsgraden så ligger du väldigt nära förhållanden i malawisjön och på ph mellan 7-8,5. DVS kalk är alltid bra i malawikar oavsett mängd. Men ju mer desto bättre.
                  MVH
                  'Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Karon
                    • January 2002
                    • 3170

                    #10
                    Marmor är såpass stabilt att den knappast kommer att ge från sig någon kalk.
                    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                    Kommentar

                    Arbetssätt...