egen brunn?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morellen
    • November 2003
    • 4349

    egen brunn?

    Hej
    Om man flyttar och får vatten från egen brunn är det något speciellt man skall se upp med? Det enda jag i nuläget vet är att det antagligen är fråga om väldigt järnhaltigt vatten.
    Vad skall man testa och finns det tips på fillterlösningar etc?
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    #2
    Brukar hjälpa att ha vattnet stående ett dygn (att lufta det). Annars är det väl som vanligt. Vattenkvaliten kan variera lite mer än från vattenverk, eftersom de bevakar det mycket nogrannare än privatpersoner kan göra.
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      ...men det är inte omöjligt att du får regnskogsvatten direkt ur kranen. I stora delar av Sverige är ett typiskt brunnsvatten lätt surt och ganska mjukt. Om det finns filter i huset så kan det vara idé att fundera på att ta ut akvarievattnet före filtret, det beror lite på hur vattnet är.

      Flyttar du till någon ställe som varit sommarstuga eller om brunnen är ny så räkna med att det tar minst 3 månader innan vattnet stabiliserat sig. Och vid stora regn och snösmältning blir vattnet ibland sämre.

      Jag inbillar mig att grävda brunnar ger bättre fiskvatten än borrade brunnar pga mindre mineraler och mindre lösta gaser.

      Kommentar

      • Morellen
        • November 2003
        • 4349

        #4
        ok, det är en grävd brunniaf. Hur kommer järnhalten att påverka vattnet? Har jag rätt när jag inbillar mig att det kan bli gott om trådalger?
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

        "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
        (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          ...Hur kommer järnhalten att påverka vattnet?...
          Min järnhalt är 1,4 mg/L och kranvattnet är periodvis lite missfärgat. I akvariet klarnar det helt och märks inte alls, tärtom, jag har aldrig haft sådan framgång med mina växter och fiskar som där jag bor nu.
          ...Har jag rätt när jag inbillar mig att det kan bli gott om trådalger?...
          Jag tror inte det. Järnet i vattnet oxiderar väldigt fort och faller ut som rost och är därmed otillgängligt.

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            Förresten, en sak att se upp med egen brunn är att vattnet kan ta slut! Tillrinningen behöver vara tillräcklig. Har man många akvarium tar man ut betydligt mer vatten än normalt på en gång när man byter vatten, men utslaget över veckan blir det kanske inte så mycket mer än normalförbrukning.

            En grävd brunn innehåller oftast ca 1000L i magasinet, medan tillrinningen kanske är mindre än 1000L/dygn. Men man lär sig snabbt om man kan göra ett jättevattenbyte i alla akvarierna och sedan hoppa i duschen utan att vattnet tar slut just när man har tagit schampo i håret...

            En annan sak i och med att vattnet ofta är surt och mjukt är att det då fräter på kopparledningar. Jag kan t.ex. inte använda ljummet vatten, då tvärdör snäckorna.

            Kommentar

            Arbetssätt...