Suck, nu har resten av neontetorna dött!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • susannew
    • September 2004
    • 8

    Suck, nu har resten av neontetorna dött!

    För ca tre veckor sedan dog drygt 10 st neontetror. Följde forumråd, bytte vatten, köpte nitrittest osv. Allt var bra tills igår då de sista fem neontetrorna plötsligt dog, ingen nitrit enligt mitt och zooaffärens test, PH ca 6.4. Dessutom luktar vattnet jättestarkt, om jag sticker ner handen går lukten inte bort ens efter upprepade tvättar. Personalen i xooaffären hade aldrig känt något liknande. Vi bytte en del av vattnet igår, så enligt zooaffären skulle vi inte byta mer utan bara tillsätta Nitrivec och vänta... Men lukten är lika stark trots vattenbyte, dessutom är vattnet grumligt (mjölkvitt ungefär)

    Mina platys simmar högst upp vid vattenytan (nåja simmar och simmar, de ligger mest stilla), kampfiskarna ligger på botten liksom pansarmalarna som är ganska inaktiva. Vad gör jag, följer zooaffärens råd att ingenting göra utan bara vänta? På vadå, att resten av fiskarna dör? Hjälper Nitrivec om ingen nitrit finns enligt flera test?

    //Susanne
  • Mcoist
    • May 2003
    • 296

    #2


    Glöm nitriveck här skall du mer eller mindre göra en omstart av ditt kar bort med allt vatten och gör omstart det bästa hade varit om du kunde fixat en temporär plats för dina just nu levande fiskar göra en grundlig rengöring och i med nytt vatten köra om inkörningsprocessen som vanligt ca 1 vecka eller så återinföra dina levande fiskar om dom inte ser sjuka ut då bör dom medicineras i sitt temporära akvarie.

    Är detta omöjligt för dig byt minst 50% gärna mer vatten kasnek till och med allt vattnet 1 gång byt därefter igen en 30 % några dagar efter varandra tills det verkar friskt.

    Kan finnas risk för vita pricksjukan efterssom dina fiskar verkar väldigt svaga ha protozin till hands.
    4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
    1st 540L som skall limmas och repareras.

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      hur går det med fiskarna?

      tycker också du ska byta rejält med vatten
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • susannew
        • September 2004
        • 8

        #4
        Hmm, kan man ha fiskarna i en hink med sand, växt och luftpump och under tiden rengöra allt i akvariet, byta vatten etc under tiden?

        Hur göra med filtret (Fluval 3+), bör jag byta filtermaterialet?

        Fiskarna? Jodå, de lever ju, men inte mycket mer tycker jag det verkar som. De simmar inte omkring som de brukar, håller sig högst upp eller längst ner. Jag avskyr när mina djur mår dåligt och inte kan göra något åt det! Kampfiskarna och den ena pansarmalen (mörkbrun, utan ögon har jag upptäckt, men jättemysig..) är de jag har haft längst och är mest fäst vid.

        Kommentar

        • Happyy
          • November 2004
          • 22

          #5
          Jag brukar ju alltid sätta mina i en plastpapperskorg som ja köpt till det (kostar 19 :- ) Det räcker gott och väl:P
          Dont worry. Be happy.

          Kommentar

          Arbetssätt...