nitritfögiftning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maanha26
    • November 2004
    • 36

    nitritfögiftning

    På kvällarna står mina barber med huvudet neråt bland växterna (efter att jag släckt belysningen)men verkar annars må bra. Har ett 50 liters akvarium och hade 10 barber. Ganska nystartat akvarium. Har mycket växter samt har använt aquasafe samt ammovec. Idag dog en liten barb, mätte nitritvärdet som blev kring 1.0, pH 8. Har gjort vattenbyte 50% samt tillsatt nitrateMinus samt easybalance. köpte nya växter. Vad kan man mer göra. Hur ofta matar ni fiskarna samt gör vattenbyte? Tacksam för svar. ah
    ah
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Hur är ditt pH morgon och kväll?
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • maanha26
      • November 2004
      • 36

      #3
      Hej igen. Mätte pH nu på morgonen = 7,5. Återkommer med ett kvällsvärde. ah
      ah

      Kommentar

      • Lenita
        • June 2003
        • 850

        #4
        Skulle tro att dödsfallet beror på nitrithalten snarare än PH. Tigerbarber brukar ofta "stå" med huvudet neråt när det är dags att sova, så det är helt normalt (förutsatt att de inte gör det annars). Tycker att du ska göra delvattenbyten varje dag tills nitrithalten har gått ner till 0 och sen hålla koll på den.
        Jag matar annars mina fiskar 1-2 gånger om dagen i små portioner. Tigerbarber är ganska glupska, så jag har hört att de lätt får gaser i magen. Vattenbyten gör jag en gång i veckan då jag byter ca 30-40%. Ditt 50-liters kommer så småningom att bli för litet för dian tigerbarber (om du har 10). De växer ganska snabbt och gillar att jaga varandra -då behövs det ytor och ställen att komma undan på.
        ____________________________________
        Pax vobiscum!

        Kommentar

        • Labeth
          • September 2004
          • 533

          #5
          När tigerbarber sover så sitter dom helt still i ca 45grader lutning med huvet nedåt ser mycket lustigt ut men är helt normalt... Men var försiktig med matning och så nu i början då du lätt får nitrit vilket du verkar ha ... Så här i början skulle jag inte mata mer en kanske 1-2 flingor per barb varannan dag och sen öka så du vet att ditt biologiska filtrering har kommit igång... när du mäter 0 i nitrit kan du börja gå upp mer och mer med matningen men om den ökar byter du vatten och minskar lite på matningen ... dom klarar sig mycket bättre med lite mat än ett giftigt vatten såhär i början

          lycka till
          /Henrik
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

          Kommentar

          • maanha26
            • November 2004
            • 36

            #6
            Hej igen. Tack för era intressanta svar på mina frågor om nitrit, matning o s v. Idag gjort ett partiellt vattenbyte igen. I nuläget pH = 8 samt nitritvärde 0,4 (lite bättre alltså). Fortsätter med partiella vattenbyten samt skall dra ner på matningen lite. Det är sant att tigerbarberna är glupska. Har i nuläget 6 st tigerbarb och 3 mossgröna barber. Lite orolig att de små gröna inte får mat eftersom de stora slukar allt. De små brukar efter måltiden rota runt i grusen. Det är väl näst intill omöjligt att förvissa sig om att alla får mat? Några tips? ah
            ah

            Kommentar

            • Labeth
              • September 2004
              • 533

              #7
              Ser ut som du är på rätt väg nu iaf ... försök smula sönder flingorna regält så tar det längre tid för dom att äta upp dom och större sanorlikhet att alla får sin del... och kanske sprida ut det lite i karet så inte en barb kan stå och skrämma bort alla andra... mer än så kan jag inte riktigt komma på att ge som tips...

              lycka till
              /Henrik
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

              Kommentar

              Arbetssätt...