Kan hög Ph döda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kruse
    • December 2003
    • 4

    Kan hög Ph döda?

    Hej!

    Är grön på akvarium och det märktes vid nystarten. Efter att ha haft i nitrivec och biostarter fick akvariet stå i en vecka med växter. Jag trodde allt var ok för för isättande av fisk och köpte ett stim neontetror. Alla dog inom 3 dagar. Ett nytt stim inköptes i tron om att det bara var otur men med samma resultat. Jaha, köpte ett stick-test men såg ingen nitrit. Skönt. Ph visade 8 och de ska klara 7,5 så jag trodde inte det spelade så stor roll. Nu fick det bli guppys och de överlevde bättre och blev till och med fler. Kul.

    Nyss införskaffades ett litet sexkantigt akvarium, det startades på samma sätt och nu testade jag 3 ballongmollys. Jag blev inte speciellt förvånad när alla dog inom 3 dagar men ledsen. Ska inte vuxna människan kunna sköta ett akvarium? Jag antar åldern inte spelar så stor roll så jag sökte lite hjälp i akvariebutiken. De hade inte hört något om massdöd bland fiskar i den lilla ort jag bor i så det var nog inget lurt med kranvattnet. Fick rådet att köpa bättre tester och det blev nitrit och Ph. Nitrit var obefintligt och Ph visar 8,0-8,4.

    Nu till mina frågor. Kan hög Ph döda? Vad är rimlig Ph i så fall? Vilka andra tester bör jag ta?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Stora förändringar av pH kan orska dödsfall - dock åtminstone kortsiktigt så dödar inte ett högt pH.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • kruse
      • December 2003
      • 4

      #3
      Så det skulle kunna bero på mitt höga Ph alltså. Får höra med butiken vad de har för Ph.

      Hur stora är stora förändringar för att det ska vara dödande?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Nej, som Kjell sa så beror dödsfallen *inte* på ditt pH.

        Med nästan 100% sannolikhet beror det på ammoniak eller nitrit, oavsett vad ditt test säger. Byt mer & oftare vatten de första veckorna så klarar sig fisken.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • kruse
          • December 2003
          • 4

          #5
          Ah, ok. Kan man testa amoniak?

          Det sägs även att det är mycket klor och flour i vattnet. Kan det ha betydelse? Åtgärder?

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Klor och fluor spelar sällan eller aldrig nån roll i dödsfall. Ammoniak vet jag inte om det finns test för.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Som sagt med all sannolikhet så tror jag inte att fiskarna dött av för högt pH.
              Dock håller jag det också för ytterst osannolikt att fiskarna skulle ha dött av ammoniak eller nitrit bara några få dagar efter att fiskarna lagts ner i akvariet.

              Orsaken tror jag nog snarare är antingen förgiftning (av någon inredningsdetalj som lagts i akvariet) eller så var fiskarna helt enkelt i så dålig kondituion att de inte tålde flytten.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • kruse
                • December 2003
                • 4

                #8
                Tack för alla snabba svar!

                Jag har blivit lite klokare och ska börja med att göra några vattenbyten innan jag köper fisk igen.

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Ammonum finns det test för.
                  Ammonium/Ammoniak är mätbar efter några dagar om akvariet är överbefolkat.
                  Vi som har dammar är noga med att mäta ammonium halten, det är bättre att byta vatten för att få bort ammoniumet än att vänta till det har blivit nitrit.
                  Eftersom förändringar i vattenkvaliteten ofta inte är direkt märkbara förän fiskarna tagit skada , bör man göra regelbundna tester av ammoniak, nitrit, pH och KH. C:a en gång per vecka kan vara lagom för ett system, som är i balans och inte utsätts för några onormala påfrestningar.
                  Då är risken mindre att fiskarna ska få problem.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...