Luktar illa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rexon@
    • August 2002
    • 578

    Luktar illa

    Hejhej, aldrig varit med om det förr att vattnet luktar väldigt illa.. vad kan det bero på? Kan jag har matat för mycket? Bytte vatten idag och har inte gett någon mat.
  • jorgen41
    • December 2002
    • 2087

    #2
    Hur ofta och hur mycket vatten byter du ?

    Hur stort är akvariet ?

    Hur mycket fiskar har du ?
    http://www.aquascapes.webhop.net
    http://jorgensblog.blogspot.com/

    Kommentar

    • Labeth
      • September 2004
      • 533

      #3
      Luktar det ruttna ägg(svavel) eller ammoniak annat?... stinker det så man känner det i hela rummet eller är det en svag doft som man känner om man sticker näsan till
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

      Kommentar

      • Tascha
        • September 2002
        • 231

        #4
        En död fisk kanske.
        Jag märker ganska omgående om en fisk ligger död någonstans för det blir en speciell lukt i karet.
        /Roger

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Labeth: byt massor av vatten NU. Illaluktande vatten beror på övermatning eller död fisk, men det betyder också att vattnet nu är giftigt. Gör stora, så stora som möjligt, upprepade, vattenbyten i en vecka eller så, tills lukten är borta.
          Leta också om det ligger nån död fisk och ruttnar, och ta i så fall ut den.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Robot
            • February 2004
            • 1174

            #6
            Ursprungligen skickat av Azur
            Labeth: byt massor av vatten NU. Illaluktande vatten beror på övermatning eller död fisk, men det betyder också att vattnet nu är giftigt. Gör stora, så stora som möjligt, upprepade, vattenbyten i en vecka eller så, tills lukten är borta.
            Leta också om det ligger nån död fisk och ruttnar, och ta i så fall ut den.
            Du menar Rexona kanske?! =)

            Kommentar

            • Rexon@
              • August 2002
              • 578

              #7
              Hejhej. Det är ett 110 liters med 9 tetror, 4 kampfiskyngel och ett gäng ancistrus, 2 kina pleco samt clownpleco. Letade igenom akvariet nu imorse, ingen död fisk, rensade lite växter. Igårkväll flyttade jag på en kina pleco som verkade dålig (rörde sig knappt och låg helt platt på botten, när den vanligtvis är skygg) Annars mår alla fiskar bra. Jag vet att jag kan ha matat lite väl mycket på sistonde.. de får algtabletter varje dag + flingfoder.. har även gett dem broccoli och blomkol... byter vatten minst 1 gång i veckan, då 10 liter.

              Jag har bytt vatten nu, 10 liter en gång om dagen sedan fredags, har en tem på ca 24.
              Ska jag mata något?

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                hej. 10l i veckan låter rätt lite, man bör väl byta 1/3 varje vecka. jag tycker du ska pröva med att byta 1/3 del nu
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • MagicFingers
                  • November 2003
                  • 3136

                  #9
                  jag säger att boven är blomkålen fy F va det stinker dagen efter hos mig iaf... så byt du vaten dagen efter blomkålsmatning så blir du nog gladare.
                  Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                  Nunc Est Bibendum

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    1) Japp, Rexon@ menar jag förstås. Sorry.

                    2) 10 liter i ett 110 är inte ett stort vattenbyte. Med ett stort vattenbyte menar jag 50-70% åt gången. Tänk så här: byter du 10% om dagen tar det sju dagar innan du halverat mängden ammoniak/nitrit du har första dagen; byter du 50% tar det en dag. Och det viktiga är att snabbt göra vattnet ogiftigt.

                    3) Blomkål kan verkligen lukta, men borde inte göra fisken sjuk.

                    I alla fall rekommenderar jag fortfarande stora vattenbyten tills lukten är borta, för säkerhets skull. Man kan mata lite, men då menar jag lite.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Rexon@
                      • August 2002
                      • 578

                      #11
                      Jaaaja o jag som gett ganska mycket blomkol... utan vattenbyte efter.. får ta o testa o byta vatten nu varje dag, men kan jag mata fiskarna med algtabletter?

                      Kommentar

                      • Karon
                        • January 2002
                        • 3170

                        #12
                        Varannan dag med maltabletter räcker.
                        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                        Kommentar

                        • Rexon@
                          • August 2002
                          • 578

                          #13
                          Okej :-) tack så mycke

                          Kommentar

                          Arbetssätt...