Lite mkt fiskar i början kanke?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robbygg
    • November 2004
    • 188

    Lite mkt fiskar i början kanke?

    Hej!

    Jag har precis köpt ett 90 L akvarium för en vecka sen. Fiskarna sattes i vattnet i förrgår. Jag kör med ett medel kallat nitrivec som skulle hjälpa fiskarna i början. Antalet fiskar är 18 stycken varav 5 silvermollys, 10 tigerbarbs, 1 eldstjärt, 2 malar. Frågan är om det är kanske lite mycket i början?????

    mvh Alex
    http://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=10010
  • Mathias-D

    • December 2002
    • 1122

    #2
    Nja, det bästa är om man börjar med malarna och väntar sen i med dom andra fiskarna. Men nu är det ju gjort så håll koll på NO2 (nitrit) så det inte blir för mycket så dom kolar.

    ps. Tackar heeke ds.

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      .. håll koll på NO3 (nitrit) ..
      NO2 = nitrit
      NO3 = nitrat, inte lika kritiskt som NO2


      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Labeth
        • September 2004
        • 533

        #4
        Ja du jag började med denna mängd med fisk i mitt 300L kar och hade en höjd nitrit halt så jag skulle definitivt hålla noga koll på den och se till att ha ett nitrivec lr liknande hemma som man kan ha i om man får problem med nitrit och måste göra ett vattenbyte ... efter ett sånt vattenbyte är det bara att ha i mera ... det ska klara sig men var mycket försiktig med matningen...
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

        Kommentar

        • Amalia
          • October 2004
          • 601

          #5
          De är ju snarare tvärtom MAthias. Malarna ska man ju vänta med nån veca så att de börjar bildas alger. Annars kan de ju ej äta.
          /Amalia
          1 Kampfisk
          1 Otto

          Kommentar

          • Norpan
            • December 2003
            • 679

            #6
            Amalia: Malarna kan inte överleva på bara alger, de måste stöd utfodras i alla akvarium (om du menar algätande malar som tex ancistrus alltså..) Nackdelen med malarna, speciellt de unga är att de är mycket nitritkänsliga..
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

            Grodor..lite trevligare, lite bättre

            Kommentar

            • Mathias-D

              • December 2002
              • 1122

              #7
              Ursprungligen skickat av Amalia
              De är ju snarare tvärtom MAthias. Malarna ska man ju vänta med nån veca så att de börjar bildas alger. Annars kan de ju ej äta.
              Nja, malarna överlever gött länge utan alger (som börjar bildas direkt)...men kanske inte så bra med den stora gibiccesen som skiter nitrit toppar

              Kommentar

              • Amalia
                • October 2004
                • 601

                #8
                Till oss sa de i akvaireeffären att man skulel vänta med malarna till de kom alger o till bakterier o så hade blivit rätt.
                /Amalia
                1 Kampfisk
                1 Otto

                Kommentar

                • Mathias-D

                  • December 2002
                  • 1122

                  #9
                  Kan man ju också göra det går nog bra med båda...

                  Kommentar

                  • Amalia
                    • October 2004
                    • 601

                    #10
                    Jaa, okej. Skrev bara de jag fått veta :S Men en sak, de kan ju var bra att sätta i fiskarna lite i taget.
                    /Amalia
                    1 Kampfisk
                    1 Otto

                    Kommentar

                    • elvina
                      • October 2004
                      • 103

                      #11
                      Alger tar några veckor på sig att bildas, så om jag skulle varit du så skulle jag väntat med malarna..Men det beror oxå på om det är en sånn mal som sitter "fastsugen" eller en sån som simmar omkring.

                      Kommentar

                      • Anna Munkhammar
                        • September 2004
                        • 143

                        #12
                        Till oss sa de i akvaireeffären att man skulel vänta med malarna till de kom alger o till bakterier o så hade blivit rätt.
                        De sa de till mig också men man ska inte alltid lita på djuraffärerna. Malarna kan ju matas med tabletter
                        .:Omplacering av fiskar:.
                        Tyvär spolas det fortfarande ned levande och fullt friska fiskar i våra toaletter. Dessa fiskar går en plågsam död till mötes. Tråkigt när de skulle kunna få ett bra liv hos någon annan. Fiskars värde är lågt för många men jag hoppas att fler får upp ögorna för att INGET djur är slit och släng!
                        http://www.geocities.com/meadowskaniner/omplacering.html

                        Kommentar

                        • Amalia
                          • October 2004
                          • 601

                          #13
                          De är väl lite olika vad de säger.
                          /Amalia
                          1 Kampfisk
                          1 Otto

                          Kommentar

                          Arbetssätt...