Hjälp med att läsa av multi test!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krulle
    • September 2004
    • 635

    Hjälp med att läsa av multi test!

    Är trött, seg förbannad med mera.

    Skulle behöva hjälp med att läsa av det då min hjärna inte fungerar som den ska.


    http://img21.exs.cx/my.php?loc=img21&image=Bild82.jpg




    Vore tacksam för hjälp =)
  • twistedfish
    • August 2003
    • 140

    #2
    Ett annat tips är att köpa andra test dock ej multitest då jag själv har haft det tidigare men oftast visade de fel och är svårare att läsa av än de andra testerna med vätskor enligt mitt tycke och det mesta som kemister använder sig av är vätsketest i de billigare segmentet
    220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngel

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      Om du slutar vara förbannad så
      Du verkar ha ganska mycket nitrat, vilekt jag antar är bra om du har mycket växter, annars gynnar det bara alger. Få bort nitraten med mycket vattenbyten.
      Hm...Ditt nitrittest är antingen konstigt eller så har du nitrit, vilket absolut inte är bra. Förhindrar att fiskarnas blod kan transportera syre om jag minns rätt. Skaffa färre fiskar, mata mindre eller skaffa bättre filter skulle nog hjälpa.
      Skulle vilja säga att ditt Gh är runt 7-14, förslagvis runt 10 alltså. Gh anser jag inte är så viktigt faktiskt, KH är viktigare.
      Ditt KH är 3, och man brukar rekommendera över 3 tror jag, för annars är det risk för ex. pH-fall.
      pH-värdet är väl runt 7, och om det är bra bestämms av dina fiskar, vilket väl även Kh-värdet gör i viss mån.
      Hoppas att jag fick allting rätt nu och att du fick den hjälp du ville ha
      |btw: de flesta tycker inte att s.k multisticks är särskilt bra, eftersom de endast ger en föraning om värdena. Bättre är att skaffa dropptester från ex. JBL. I ditt fall kan det ex. betyda att du inte alls har nitrit, även fast testet visar det.|

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • Krulle
        • September 2004
        • 635

        #4
        Ska försöka så fort jag får ihop min lysramp =)

        Så jätte mycket växter har jag inte.
        En 8-10st planter av någon växt som jag fick med när jag köpte
        akvariet begagnat.

        Alger har jag dock inte mycket, bara mal SKIT =P
        Vattenbytten gör jag iaf varannan vecka, kanske inte räcker.

        Fiskar, har väll ca 20 malawi ciklider (varav 7st yngel (SMÅ))
        samt 3 malar.

        Och som filte rhar jag ett litet ytterfilter, samt två pump
        huvuden med blå filtermatta, en Eheim 1048 samt en 1250.

        KH, är det kalk halten?
        Kan den va låg pga av att jag har lite rötter mm i karet?

        Då blir det ngt JBL nästa gång då, tackar =)

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #5
          KH betyder karbonathårdheten, och har inget med kalkhalten att göra...

          Mvh Malawi´n
          Björn Forsberg

          Kommentar

          • Labeth
            • September 2004
            • 533

            #6
            japps som malawi säger är KH mängden av HCO3 som finns i karet...
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

            Kommentar

            • Henreb
              • August 2004
              • 134

              #7
              Lånar tråden lite. Har också ett multitest vilket jag finner värdelöst. Inte så kul med det utlägget...

              Men vad kostar JBL?
              540L Sydamerika

              Kommentar

              • jorgen41
                • December 2002
                • 2087

                #8
                Temporär hårdhet (karbonathårdhet) består av vätekarbonater (bikarbonater) och karbonater av kalcium- och magnesium. Kalcium och magnesium bildar salter med den kolsyra som i sin tur bildas i jordlager genom oxidering av organisk materia. Därvid uppstår kalciumbikarbonat Ca(HCO3)2 och magnesiumbikarbonat Mg(HCO3)2.

                Temporär hårdhet fälls ut av uppvärmning och kokning och bildar avlagringar, s.k. pannsten, i kokkärl, rörsystem, pannor, varmvattenberedare och andra maskiner.

                Det är just därför det kallas Temporär hårdhet.
                http://www.aquascapes.webhop.net
                http://jorgensblog.blogspot.com/

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Men vad kostar JBL?
                  Har för mig att jag betalade 500-600 hundra för ett kit motsvarande stickan, dvs pH, KH, GH, NO2 och NO3.
                  Annars kostar väl varje enskilt test runt 150 spänn.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen skickat av jorgen41
                    Temporär hårdhet (karbonathårdhet) består av vätekarbonater (bikarbonater) och karbonater av kalcium- och magnesium.
                    Nej, KH är fortfarande bikarbonat- och karbonat-JONER.
                    Vilken karbonat/bikarbonat som helst, natriumbikarbonat t.ex, ökar KH när den dissocierar till fria joner.

                    Kalcium och magnesiumkarbonat är olösliga fasta föreningar, kalciumkarbonat är ju kalksten!

                    När kalksten reagerar med en syra, som t.ex. kolsyra (koldioxid i vattenlösning) får man fri bikarbonat och fria kalciumjoner.

                    Kalcium och magnesium bildar salter med den kolsyra som i sin tur bildas i jordlager genom oxidering av organisk materia. Därvid uppstår kalciumbikarbonat Ca(HCO3)2 och magnesiumbikarbonat Mg(HCO3)2.
                    Kalcium och magnesium existerar inte som rena metaller i naturen. Det är kalciumkarbonat - dvs kalksten - som reagerar med koldioxid i vattenlösning (kolsyra), och då blir fri bikarbonat och fria kalciumjoner.
                    Temporär hårdhet fälls ut av uppvärmning och kokning och bildar avlagringar, s.k. pannsten, i kokkärl, rörsystem, pannor, varmvattenberedare och andra maskiner.

                    Det är just därför det kallas Temporär hårdhet.
                    Detta är så förvirrat så jag orkar ärligt talat inte reda ut det.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • urbanandersson
                      • January 2003
                      • 965

                      #11
                      Hej!

                      Är nitritrutan rosafärgad? då har du nitrit. är den bara våt så har du ingen. Man kan tyvärr inte läsa av hur mycket nitrit vilket är en stor brist med multisticks.
                      Mina multisticks visade höga nitratvärden i kranen (egen brunn). Men när jag fick det testat så hade vi låga värden.
                      Multisticks är inte så pålitliga, men det är många som använder dom för att få en fingervisning om sina vattenvärden.
                      Alla som vill köpa multisticks bör titta där dom säljer trädgårdsdammar för dom är mycket billigare där. tex bauhouse.(halva priset)

                      Urban

                      Kommentar

                      • Krulle
                        • September 2004
                        • 635

                        #12
                        urbanandersson:

                        Nitrit rutan, är det den andra uppifrån?
                        Köper garanterat ngt annat test nästa gång

                        Kommentar

                        Arbetssätt...