Diskus och KNO3 ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    Diskus och KNO3 ?

    Jag blir så förbryllad över mitt diskuskar, det är helt och hållet lowtech. Det enda jag tillsätter är 15ml TMG vid vattenbytena.

    Men hur i himmelfriden kan en enda flytande Sumatraormbunke (Ceratopteris thalictroides) och en svärdplanta mumsa i sig den nitrat som det rimligtvis borde bli att skitgrisar som bor där ?? NO3 låg vid mätning idag på ca 1 ppm.

    6 st 8-9 cm diskus
    2 st Ancistrus
    2 st Clownplecos
    4 st Pansarmalar

    Diskusarna som äter 3-4 ggr varje dag borde ju rimligtvis skita rätt så ordentligt. Har för mig att Tropfrog någon gång skrivit att han aldrig behövde tillsätta KNO3 i sitt växtkar med diskusar men det här är ju ett lowtechkar. Förvisso med ganska så schysst med ljus (0,4W/l aquarelle) men ändå !

    Vid vattenbytena så river jag ur och kastar hälften av ormbunken, den täcker efter en vecka ca 75% av ytan.

    Allt var frid och fröjt (inte en alg) tills jag för ett par veckor sedan ville mysa till det lite åt diskusarna och skaffade mig 2 st Vallisnerior. De är nu när nog täckta av BBA så ett tillskott av KNO3 misstänker jag är behövligt.

    Jag har förresten tillsatt K2SO4 för att försöka få hela blad utan hål på Svärdplantan men det är åxå allt !

    Vattnet är vanligt norrvatten dvs ph 8 , kh 4.

    Så frågan lyder till sist. Kan jag dosera KNO3 och KH2PO4 som om det vore ett "vanligt" växtkar ???

    ** lite pinsamt men jag fattar ingenting av "vanliga" kar ***

    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Du kan tillsätta ämnena utan problem, diskusar är inte vidare känsliga mot dom.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Det här inlägget har jag lurat på ett tag. Enda förklarlingen är ju att din snabbväxande Ceratopteris suger upp nitratet jättefort utan CO2, och isåfall är det en indikation på att det är en väldigt bra bikarbonatanvändare.

      Lite googling gav det här:
      http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9610/msg00067.html

      "A partial list would be Elodea, Eigeria, Najas, Vallisneria, Ceratophyllum, Hydrilla, some Myriophyllum, and Potomageton. They can get the pH all the way up to a little over 10 by taking up bicarbonate and spitting out hydroxide."

      Se upp med pH:t således. Undrar om man kan se KH-sänkningen också *funderar*. Iofs är du säkert duktig med vattenbytena med tanke på diskusarna så det blir nog aldrig någon kris.

      Ceratopteris thalictroides verkar ju helt klart vara en växt som ska ingå i arsenalen av low-tech-växter, dvs för växtakvarier som vill ha bra tillväxt men inte använda CO2. Måste nog skaffa den och testa den i ett icke CO2-berikat kar.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Bytte precis vatten i karet, jag skall mäta KH och PH om någon dag eller två...

        Hmmm... bekymmersamt när jag bara har tester som tar 6,0->7,6.

        Kanske får ta en burk med vatten ur burken och mickla ner växtkarets prob.

        Jag micklade även ner 5,0 NO3 och 1,0 PO4. Skall bli spännande att se vad som händer onekligen.

        Känns dock lite mysko med PMDD i ett lowtech-kar. Får kanske köpa en regulator (har redan 2 tuber) och bygga en controller a'la Bluesboy så det blir lite ordning i denna burk åxå Misstänker att diskusarna skulle jubla över lite lägre PH !!

        Ja va fan , två växtkar måste ju vara dubbelt så kul som ett !!!!

        Muahahahah , detta skall bli kul !
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5

          Mysteriet tätnar, du (defdac) hade naturligtvis rätt i att KH't sjunker, jag mätte med fyrdubbel dos vatten för att få lite precision och det visade sig att det gått ifrån 4,0 till 2,5. Så nog mumsar ormbunken i sig karbonater.

          Däremot Ph't hade man kanske förväntat sig att det skulle stiga ifrån ca 8,1 till något högre... NOT SO !

          Det sjönk under veckan till 7,05 !! (Mätt digitalt)

          Kanske är det någon som har en vettig teori kring detta ?? Skulle verkligen halten co2 kunna öka !

          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Men om kh sjunker så är det väl inte så konstigt att ph sjunker också, allt annat lika? Om nu minskad co2 halt skulle störa mätningarna lite från gång till gång så är det inte ens lönt att ta hänsyn till i ett kar utan co2 tillsats.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7

              Det var defdac's citat som oroade mig...

              "A partial list would be Elodea, Eigeria, Najas, Vallisneria, Ceratophyllum, Hydrilla, some Myriophyllum, and Potomageton. They can get the pH all the way up to a little over 10 by taking up bicarbonate and spitting out hydroxide."
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Ahaa, det såg jag inte. Men hydroxiden är väl bara temporär och försvinner vid ytan ?
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • cecilia
                  • January 2003
                  • 754

                  #9
                  Bara en liten fundering: Beror flytormbukens goda tillväxt på att den är bra på att mumsa karbonater från vattnet, eller på att den är just en flytväxt och har vad Walstad (namedropping....)kallar "the aerial advantage", dvs tillgång till atmosfärisk CO2?
                  Mvh Cecilia

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Ursprungligen skickat av cecilia
                    Bara en liten fundering: Beror flytormbukens goda tillväxt på att den är bra på att mumsa karbonater från vattnet, eller på att den är just en flytväxt och har vad Walstad (namedropping....)kallar "the aerial advantage", dvs tillgång till atmosfärisk CO2?
                    Mvh Cecilia
                    Jag gissar på en kombination.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • oveb
                      • January 2004
                      • 2577

                      #11

                      Det gör ju inte saken sämre att den befinner sig toknära lysrören misstänker jag...

                      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...