Hur snart kan fiskar sättas i...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Termite
    • November 2004
    • 3

    Hur snart kan fiskar sättas i...

    Hej!
    Vi har äntligen blivit med akvarium.
    Sanden, inredningen, växterna är på plats. Temperaturen ligger stadigt runt 25C.
    Dessutom har vattenberedningsmedel och bakteriekultur hällts i.
    Hur många dagar behöver vi vänta innan de första fiskarna skall få sitt nya hem?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    De första fiskarna kan läggas i nästan med det samma - de behövs för att en nyttig bakteriekultur skall komma igång.
    Det viktiga är att bara ha väldigt få fiskar den fösdrta månaden samt att mata ytterst sparsamt - lite varannan dag.

    En del startips finns på denna Zoopetsida http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Starta+akvarium
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Termite
      • November 2004
      • 3

      #3
      Hej Kjell!
      Tack för ett snabbt och positivt svar!
      Jag har redan läst det som finns i den länken du rekommenderade. Det var bra information. Som nybörjare saknade jag dock information om min fråga. Kanske kan det läggas till.
      Vi har fått lite olika besked från akvarieaffärerna. En del menade att man skulle vänta i två veckor andra i 48 timmar.

      En fråga till:
      Hur många är "få fiskar" om akvariet är på 60 liter? Vi hade tänkt börja med 5 Neontetror, ett par guldfiskar och kanske en pansarmal.

      Mvh
      Ragnar

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Fundera på det där med guldfisk några gånger till. Akvariet är för litet för såna. Men några tetror verkar bra. Pansarmalar är fiskar som trivs bäst i ett litet stim på kanske 5 st som minst. Vad som är bra att stoppa ner är någon fisk som äter alger. Ancistrus är väl den vanligaste men den blir också lite för stor med tiden. Det finns otocinclusar som är små och rätt bra på alger. Men dom vill också ha sällskap av flera.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          En fråga till:
          Hur många är "få fiskar" om akvariet är på 60 liter? Vi hade tänkt börja med 5 Neontetror, ett par guldfiskar och kanske en pansarmal.
          och det kallar du få
          Avstå helt från guldfisken som Sonja skriver.
          Jag rekommenderar att man enbart börjar med några få algätare (se Sonjas inlägg) och sedan väntar någon månad och fortsätter med ett stim med neontetror och sedan ytterligare någon vecka och då släpper en mindre grupp med pansarmalar och sedan är det väl fullt.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Termite
            • November 2004
            • 3

            #6
            Hej!
            Tack för mycket bra svar.
            Ni verkar ha betydligt bättre koll än de i butikerna har. Jag tror att jag fått den bästa tänkbara start på "akvarielivet" tack vare er.
            Hoppas att jag i framtiden kan bidra i detta eminenta forum.

            Hälsningar
            Ragnar

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Du kommer att greja ditt akvarium bra. Alltför många akvariebutiker vill bara sälja så mycket som möjligt istället för att hejda folk lite och få mer nöjda kunder i längden. Men det är jättebra att söka fakta på flera ställen och fundera lite själv vad som verkar rimligt. Det ska bli kul att höra hur det går för dig och ditt akvarium.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • niclas89
                • October 2004
                • 228

                #8
                Men jag ska sätta in en juwelbakgrund i mitt 375l. Det har redan ståt igång i 2 månader. Kan man ha i alla fiskar efter en vecka iaf. Om jag andvänder all sand utan att tvätta den och kör med smutisiga filter. Eller kan det bli farligt för fiskarna om man inte väntar i en månad med att sätta in alla fiskar?

                flippflopp Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=290186

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Om jag andvänder all sand utan att tvätta den och kör med smutisiga filter.
                  Du SKALL skölja (inte tvätta) av såvål filtermaterial som sand innan du startar upp igen - sköljer du bara av med vatten som har ungefär samma temperatur som akvarievattnet så finns det tillräckligt med nyttobakterier kvar ändå. Ta det bara mycket lugnt med matningen de första veckorna.
                  Lägger du tillbaka sanden etc. osköljd så finns det massor av döda nyttobakterier i materialet och då kommer du att få en rejäl nitritsmäll i akvariet.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Hej Termite!

                    Jag kommer att köra en "fishless cycle" innan de första fiskarna flyttar in. Läs gärna artikeln på följande länk:

                    http://www.tomgriffin.com/aquamag/cycling.html
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • dgqlof
                      • November 2003
                      • 1344

                      #11
                      Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
                      ... Lägger du tillbaka sanden etc. osköljd så finns det massor av döda nyttobakterier i materialet och då kommer du att få en rejäl nitritsmäll i akvariet.
                      Jag har ett färskt exempel på det, men som tur var väntade jag att släppa tillbaka fiskarna och det riktiga filtret. Andra dagen efter vattenpåfyllnad stank det fruktansvärt och t.o.m. malajsiska sandsnäckorna kröp upp över vattenytan. Slängde ner lite flytväxter och efter en vecka var vattenvärdena fina igen.

                      Kommentar

                      • niclas89
                        • October 2004
                        • 228

                        #12
                        okej. bra tack kjell då vet jag. Då sköljer jag den lite lätt bara med lagomt tempurerat vatten.

                        tack för svaret
                        flippflopp Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=290186

                        Kommentar

                        • Miate
                          • November 2004
                          • 29

                          #13
                          Batski: Om man gör som texten säger , har jag förstått det rätt då att man skulle kunna släppa i ett stim på 10 fiskar (tetror) när cykeln är klar? Hur länge bör man vänta innan man släpper i ytterligare några fiskar, och sköts vattenbytena som vanligt?
                          M.v.h. Maria.

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Jag har precis påbörjat mitt "cycling" och det är första gången som jag gör det. Så någon egen erfarenhet har jag inte. Men jag har haft internet-kontakt med människor som verkar mer bekanta med metoden.

                            Det är förståss viktigt att fortsätta testa vattnet för nitrit även efter det att man släppt in det första gäng fiskar. Men vad jag förstått så är akvariet färdigt för att ta emot fler fiskar än 10, eftersom den biologiska balansen är uppnådd när cykeln är klar. Fast man ska inte överbefolka akvariet förståss.

                            Under cycling-processen ska man nog inte göra vattenbyten, men efteråt är det som vanligt.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Miate
                              • November 2004
                              • 29

                              #15
                              Tack så mycket.
                              M.v.h. Maria.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...