Hur gör jag nu?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Hur gör jag nu?

    Ringde Va verket i går för att få reda på mina vattenparameter. Så här ser det ut när vattnet lämnar dem:

    - KH: 1.0 (oops)
    - PH: 8.0 (aj)
    - Klor: 0.17 mg/liter

    När jag gjorde mina mätningar hemma fick jag följande resultat:

    - KH: 4
    - PH: 7

    Visserligen sa hon som jag pratade med att värdena ändras lite innan de når hushållen. Men hur kan KH-värdet stiga från 1 till 4? Kan jag lita på mina tester? Sera (KH) och Nutrafin (PH).

    Nu till den vikigaste frågan just nu. Hur ska jag göra för att få ett stabilare vatten (högre KH) och sänka PH-värdet samtidigt. Jag vill ha PH runt 6.5.

    Tacksam för svar!
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • pupfish
    • December 2003
    • 248

    #2
    Uppgifterna från Va verket tyder på att de använder hydroxid(lut) för att höja pH-värdet. När vattnet tappas upp och jämvikten infinner sig kan följden bli precis som i ditt fall. Nu vetjag inte om så är fallet men möjligt är det.

    Ska du ha högt KH och lågt pH måste du tillföra koldioxid.
    500+

    Kommentar

    • Labeth
      • September 2004
      • 533

      #3
      Det vettigaste sättet att sänka pH på enligt min mening iaf om man ska ha växter är att tillsätta CO2 ... Jag vet inte hur bra testerna är men jag skulle gissa på att det faktiska värdet ligger närmare dom värden som labbet har gett För att få ett högre KH (bättre buffertverkan svårare att sänka pH men å andra sidan stabilare pH) är det bara att tillsätta carbonat(HCO3) tex bikarbonat men du måste veta hur mycket du ska dosera och göra det exact rätt varje vattenbyte annars får du problem ... att taffsa på vattenvärdena funkar om man vet vad man gör men om man slarvar blir det problem ... Jag skulle rekommendera dig att inte taffsa på värdena om du inte vet vad du gör och du vet att du kommer fortsätta med det hela tiden... Du ska vara lite försiktig med kloret och se till att du luftar ur vattenet regält exempelvis genom ett dusch munstycke innan det kommer i karet... det bättre med felvärde än ett instabilt värde som varierar mella bra och dåligt...

      lycka till
      /Henrik
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

      Kommentar

      • Robot
        • February 2004
        • 1174

        #4
        Tänkte precis skriva att det är likadant i Göteborg när jag såg att du är härifrån.. Att det är så högt pH beror på att vattenverket vill motverka beläggningar och liknande i rören som blir vid surt vatten..

        Hursomhelst så visst, vattenvärdena är lite höga men du är inte ensam om problemet: Jag har pH 7.3 - 7.5 ungefär och kH på 3.. Detta i ett sydamerikakar men det kvittar, mina fiskar lägger rom som aldrig förr ändå... =)

        Har du dropptester kan du lita på dem någorlunda. Stickor brukar inte vara så tillförlitliga. Se Labeths lösning på problemet..

        Kommentar

        • MrFisk
          • June 2004
          • 250

          #5
          Ursprungligen skickat av Robot
          Tänkte precis skriva att det är likadant i Göteborg när jag såg att du är härifrån.. Att det är så högt pH beror på att vattenverket vill motverka beläggningar och liknande i rören som blir vid surt vatten..
          Har för mej att beläggningar beror på hårt vatten och inte surt vatten. Just därför har vattenverk avhärdningssystem som filtrerar bort kalcium och gör vattnet mjukare. Eller har jag fel?
          Experience is the thing that you get just after you needed it.
          Zoonen

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Jag tror att du har rätt mr fisk.
            Här i växjö har dom mjukt vatten för att hårt vatten ger avlagringar och högt ph för att mjukt fräter på ledningarna. Det ger ett mycket onaturligt vatten.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • pupfish
              • December 2003
              • 248

              #7
              Riktmärket på alkaliniteten är 60 mg/l vilket motsvara ett KH strax under 3. Detta medför att pH-värdet blir ca. 8. Orsaken till detta är att man vill eliminera koldioxiden. Ett alternativ är att tillföra hydroxid för att höja pH (eftersom det är pH-värdet som avgör koldioxidhalten). Detta medför initialt att KH inte *hänger* med. Därför kan KH vara lågt men pH relativt högt.

              Men när väl jämvikten infinner sig kommer pH-värdet sjunka och KH kommer att stiga något, processen påverkas också av atmosfärens koldioxidtryck.
              500+

              Kommentar

              Arbetssätt...