problem med "hemmakonstruktion av CO2"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • angelica2220
    • October 2004
    • 110

    problem med "hemmakonstruktion av CO2"

    Har kopplat ihop två pet flaskor, den ena med gelatin & mäsk (hittade receptet här på forumet i en tråd), den andra med vatten. det bubblar fint ned koldioxid ned i vatten flaskan men det kommer inte ned något i akvariet??? Har limmat flera gånger och är ganska säker på att det inte är läckage någonstans. är min slang för lång från vattenflaskan till akvariet? den är ca 80 cm lång, eller är det något annat som jag inte har tänkt på??
    Tacksam för alla svar!
    /Angelica
    "Football is not just a matter of life and death; it is more important than that" -Bill Shankly
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det beror på att det är läckage trots att du tror att det inte är det.

    Sätt ner alla flaskor i en hink med vatten får du ser var det läcker någonstans.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • mohlin
      • January 2004
      • 1487

      #3
      Det är svårt att fådet riktigt tätt mellan slangen o korken. Jag använde fogmassa (hade fogmassa över hela mig till sist) med det hjälpte inte. Den drar ihop sig lite lite när den torkar, och det räckte. Tii sist köpte jag en 5 liters dunk + propp från en "gör ditt eget vin butik" och drog slangen ner genom proppen. Busenkelt att byta mäsk och helt tätt.

      Sen har jag iofs en lite pump som hjälper till att dra ner CO2:n i akvariet. Den skapar ett litet undertryck som gör att det är den enklaste vägen för gasen att ta.

      Kommentar

      • angelica2220
        • October 2004
        • 110

        #4
        Upptäckte att det inte var limningen som det var fel på utan att det var själva korken som inte höll tätt när jag testade att sänka ner dem i vatten har tätat med gladpack nu så det fungerar! tack för svaren!! /Angelica
        "Football is not just a matter of life and death; it is more important than that" -Bill Shankly

        Kommentar

        Arbetssätt...