regnvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marie_b
    • December 2003
    • 37

    regnvatten

    Eftersom jag har väldigt hårt vatten har jag under en tid samlat regnvatten till mina fiskar som vill ha mjukare vatten. Jag har ocks lagt i torv för att yterligare få ner pH´t.
    Nu är min fråga, kH ligger på 0, är det skadligt för fiskarna eller växterna?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=136689
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nu beror det ju i och för sig vad du har för fiskar, men ett KH på 0 är knappast direkt skadligt om du har mjukvattensfiskar.
    Indirekt, däremot så innebär ju ett KH på 0 att pH kan komma att variera väldigt mycket och det är definitivt inte något som fiskar gillar.
    Ett instabilt pH är oftast betydligt värre än ett felaktigt pH och om man t.ex. har ett akvarium med mycket växtern och ett KH på 0 så kan pH-värdet mycket väl variera hela 2 enheter (t.ex. mellan 6 och 8) mellan dag och natt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • pupfish
      • December 2003
      • 248

      #3
      Lite allmänt så kan KH inte vara 0 (noll) men väl inte mätbart med den analysmetod som du använder. Även avjoniserat/destileratvatten som står i kontakt med atmosfären får mätbara halter av vätekarbonater.

      Sänker du pH (och KH) med torv får du inte stora variationer på pH-värdet. När jag själv sänker KH([Alk]) med torv till 0,5 så variera pH-värdet mellan t ex. 6,2-6,4 under dygnet. Någon 6-8 i pH har jag aldrig upplevt eller lyckas mäta.

      Men överbelastar du akvariet med kväveföreningar (foder) kan pH-värdet sjunka. Därför krävs det lite mer kontroll på fodermängden som tillförs till systemet (akvariet).
      500+

      Kommentar

      Arbetssätt...