Jens och hans vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • idha
    • October 2004
    • 5

    Jens och hans vatten

    Jag undrar om min kampfirre mår bra i sitt vatten.

    NO3 - 0 ppm
    NO3 - "OK"

    >7 dGH

    6 dKH
    7,2 pH

    Har aqvavital multisticks. Funderar på att köpa separata för nitrit och nitrat. Första gången jag provade stickorna hade Jens höga värden på båda, men efter ett ordentligt vattenbyte har det visat noll rosa på stickorna. Men, jag vill kunna lita på dem

    Jag fattar inte detta med dGH och dKH. Vilka värden är önskvärda och hur når man dem?
  • Marit
    • September 2004
    • 244

    #2
    hej!
    Jag hade också Aquavital sticks, men insåg snart att dom inte var pålitliga. Kör nu med Seras dropptester, men jag har hört att JBL´s också är bra. Man får betydligt mer exakta resultat med dom.
    Ang KH och GH, så finns det säkert någon duktig människa som kan förklara bättre än mig.
    Marit
    105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      vattenvärdena ser OK ut. Vad är önskvärt beror på vilka fiskar man har och vad gäller de flesta arter har det faktiskt ingen större betydelse vad gäller dGH eller dKH med ett pH runt 7. Nitrit skall vara noll. Nitrat bör vara lågt.
      dGh är tyska hårdhetsgrader som beror på i princip hur mycket Calcium och Magnesiumjoner du har i vattnet.
      dKH är ett mått på hur mycket av ovanstående joner är karbonater - ett mått på hur pass mycket alkalinitet du har i vattnet.
      pH 7 är "normalt" vatten - lika mycket surt som basiskt.
      Mindre pH är surt vatten, högre är basiskt.
      dKH är oftast högre vid högre pH och omvänt.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Labeth
        • September 2004
        • 533

        #4
        NO3 = nitrat opservera "A"
        NO2 = nitrit opservera "I"
        nitrit är giftigt nitrat är inte ...
        nitrat är det som växter använder som sin N - Kväve källa om du inte har växter ska denna vara 0 annars kan du råka ut för alger ... men det är viktigast att du kontrollerar NO2 ur fiskens synpunkt ...

        GH är ett värde på total hårdhet i vattent och med ett högt GH är dar det mer av ett surt ämne för att sänka pH än det skulle ta med ett lågt gH... KH är karbonat hårdhet (mängd HCO3)och detta har ungefär samma effekt men ju mer av dett man har destå mer mot pH på 8,3 går man mot och det blir svårare att ändra pH alltså ... vad man vill ha är så högt som din fisk tycker om det brukar stå om dom gillar hårt/mjukt vatten...
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

        Kommentar

        Arbetssätt...