Personalen undrade om mina fiskar LEVDE!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flykt
    • September 2004
    • 83

    Personalen undrade om mina fiskar LEVDE!

    Hej! Jag startade mitt akvarium den 10 oktober. Akvariummet är på 375 liter. Följande invånare:2 leveretts botia, 2 kuhliiålar, 4 långsträkta pansarmalar, 2 kakaduaciklider och 5 rödrandiga torpedbarber. Har inte gjort nåt vattenbyte än. Dessa vattenvärden hade jag från början:

    DH:3
    KH:10
    PH:7,8

    Dessa har sjunkigt hela tiden. I dag när jag var i väg för ett nytt test (vanlig sticka), så tappade personalen hakan när de såg resultatet. De frågade om mina fiskar levde! Så här såg det ut i dag:
    DGH: mindre än 6
    KH: ca 2
    PH: var så svagt att det inte fanns med på resultatlistan, men de gissade på 4 möjligen 5.

    De rekommenderade mig ett 30% vattenbyte. De tyckte att det var jättekonstigt att värderna sjunkigt så kraftigt. Undrade vad jag hade gjort. Har inte gjort nåt speciellt. Visserligen har jag en stor rot, men den har ju legat i vatten förut. Annars så har jag bara 10 kg kolsten och rådasand (13,5 kg floordepot i botten). Jag har stort förtroende för personalen på "mitt" zoo, men vet att här finns det människor som är proffs på detta. Nu undrar jag följande:
    Skall jag byta 30%?
    Skall jag ha i beredning?
    Skall jag ha i bikarbonat?
    Hur allvarligt är detta?
    Har hört att stickorna inte är tillförlitliga, finns det nåt annat som man kan köpa och ha hemma?

    Är mycket tacksam för svar, så enkla som möjligt då jag är ny på området.
    MVH/Helena
    Min zoon: http://zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=289817#
    Flykt
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Köp "dropptester", JBL eller Sera (?) har sådana. De är lite dyra, men mer tillförlitliga än stickorna. Tycker det verkar vara fel på mätningarna, och inte vattnet. Med ett KH på 10 skulle du knappast kunna sänka PH till 4 så fort vad du än hällde i, tror jag.

    Kommentar

    • Pelle__k
      • March 2003
      • 646

      #3
      Håller med Mohlin! Verkar vara nåt vajsing med stickorna!
      www.discusklubben.se
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

      Kommentar

      • Flykt
        • September 2004
        • 83

        #4
        Skall jag byta 30%?
        MVH/Helena
        http://zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=289817#ena
        Flykt

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          Ja, det skadar inte. Köp en Nitrit-test idag och kolla så att det ser ok ut. Det är egentligen det viktigaste såhär i början. Sen samlar man på sig efterhand som man blir mer o mer intresserad av växter tex (CO2 kontroller) eller fiskar med speciella behov, eller vad det nu är.

          Häll inte i nåt medel förrän du vet VAD du behöver hälla i.

          Kommentar

          • Ron
            • October 2004
            • 50

            #6
            Kanske inte alltid, men nog oftast är det så, att om fiskarna beter sig som vanligt är det ingen kris vad gäller vattenvärderna.
            Ett stort problem med de tester som finns att tillgå är att de har begränsad hållbarhet. Jag tror att det finns bra stickor och bra dropptester men jag misstänker att stickorna har mindre hållbarhet, eller är i alla fall känsligare för dålig förvaring. Länge sedan jag använde stickor (nitrat/nitrit?) men jag har för mig de var datummärkta.
            mvh
            Ron

            Kommentar

            • NE
              • January 2004
              • 1549

              #7
              Flykt: Ditt KH och GH ska inte kunna ändra sig om du inte har någon mineralhaltig grus , sten eller annati akvariet.

              Här står lite om vad som påverkar GH och KH:
              http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21665
              /Niklas

              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #8
                Om nu dina värden va så kassa så kanske det var tur du inte köpt L46 o haft en död sån idag =) kanske ? vem vet ?

                Testa jbl´s ph och nitrit test...dom är ruggigt exakta o lättavlästa =)

                Finns på www.pwss.se för typ nån hundring för bägge =)
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • Flykt
                  • September 2004
                  • 83

                  #9
                  Ursprungligen skickat av NE
                  Flykt: Ditt KH och GH ska inte kunna ändra sig om du inte har någon mineralhaltig grus , sten eller annati akvariet.

                  Här står lite om vad som påverkar GH och KH:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21665
                  Hej! De enda i stenväg som jag har är ca 10 kg kolsten. Gruset är rådasand. Roten är ju ganska stor (ca 10kg) men skulle inte kunna ge de värderna sa dom. Skall göra ett 30% vattenbyte i allafall och sen ta om provet.
                  MVH/Helena
                  Min zoon:http://zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=289817#
                  Flykt

                  Kommentar

                  • Morpheus
                    • February 2003
                    • 673

                    #10
                    Hur länge har den roten legat i vatten innan? om den inte legat så länge kan det vara dem som har fått ner värderna så. Det tar ett väldigt långt tag innan roten är helt urlakad.

                    Byt 30% vatten för att vara på den säkra sidan.
                    Mvh Anders

                    Kommentar

                    • Robot
                      • February 2004
                      • 1174

                      #11
                      För att det ska bli surt av en rot så måste det pågå en nedbrytning av roten och så länge som du inte lägger den i något starkt frätande så kommer den inte att brytas ner så fort... 10 kg rot i 375 liter vatten ger ingen annan effekt än att det möjligtvis blir lite gulfärgat..

                      Jag håller med de andra; dåliga mätstickor.. Ta ett dropptest eller så gör som proffsen: skit i test och kolla på fiskarna så ser du om något är fel i karet..

                      Kommentar

                      • Flykt
                        • September 2004
                        • 83

                        #12
                        Hej! Vet ej hur länge roten legat i. De var dom på zoo som såg att den hade varit i vatten förut på grund av färgen den hade. Anledning till att dom berättade det var för att jag först var inne på att skaffa ciklider, då sa dom att rötter inte var så bra för dom, men att denna rot som jag köpte hade varit i vatten förut och det skulle inte vara nån fara då att skaffa ciklider! Kanske tur att jag inte satsade på ciklider, de hade väl dött vid det här laget. Hoppas det blir bättre med vattenbyte. Syrrans kille har en sån där "kemiväska" som man kan ta tillförlitliga tester med, skall kolla vad jag får för värden med den.
                        MVH/Helena Min zoon:http://zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=289817#
                        PS!Alla fiskarna verkar dock må bra, men vem vet...DS!
                        Flykt

                        Kommentar

                        • Flykt
                          • September 2004
                          • 83

                          #13
                          Ursprungligen skickat av Robot
                          För att det ska bli surt av en rot så måste det pågå en nedbrytning av roten och så länge som du inte lägger den i något starkt frätande så kommer den inte att brytas ner så fort... 10 kg rot i 375 liter vatten ger ingen annan effekt än att det möjligtvis blir lite gulfärgat..

                          Jag håller med de andra; dåliga mätstickor.. Ta ett dropptest eller så gör som proffsen: skit i test och kolla på fiskarna så ser du om något är fel i karet..
                          Ok! Låter ju enkelt att skippa tester och i stället kolla hur fiskarna mår, men vet inte om jag vågar det. Jag menar att när man väl ser att fiskarna mår dåligt, är det inte lite sent att hjälpa dom då? Samtidigt så höll jag ju aldrig på med tester när jag hade akvarium som yngre, och inte dog dom för det. När jag städade akvariummet typ varje/varannan månad så skurade jag allt skinande rent. Bytte allt vatten, tog ut allt grus och skrubbade i badkaret, skrubbade hela ytterfiltret och övrig inredning. Sen i med allt igen. Otroligt att de överlevde. Tack för alla svar.
                          MVH/Helena
                          Min zoon:http://zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=289817#
                          Flykt

                          Kommentar

                          • NE
                            • January 2004
                            • 1549

                            #14
                            Roten påverekar endast pH inte GH och KH, så jag tycker att du fokusera på ett få vetiga testresultat först. Skaffa i första hand pH, KH (GH är ganska ointressant) och nitrit (NO2) kanske även nitrat (NO3), dessa två ämnen kan ge förgiftning.

                            KH är inte så viktigt för fiskarnas del men om man har ett lågt KH så kommer detta att göra att pH varierar mer och snabbare och pH ändringar i sin tur är väldigt dåligt för fiskar.
                            /Niklas

                            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                            Kommentar

                            • Flykt
                              • September 2004
                              • 83

                              #15
                              Ursprungligen skickat av NE
                              Roten påverekar endast pH inte GH och KH, så jag tycker att du fokusera på ett få vetiga testresultat först. Skaffa i första hand pH, KH (GH är ganska ointressant) och nitrit (NO2) kanske även nitrat (NO3), dessa två ämnen kan ge förgiftning.

                              KH är inte så viktigt för fiskarnas del men om man har ett lågt KH så kommer detta att göra att pH varierar mer och snabbare och pH ändringar i sin tur är väldigt dåligt för fiskar.
                              Tack för dina råd!
                              MVH/Helena
                              Min zoon:http://zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=289817#
                              Flykt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...