SKRIIIK!!! Snäckinvasion!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    SKRIIIK!!! Snäckinvasion!

    Alla mina neoner dog för ca 1½ månad sedan av en nitrittopp, anledning fortfarande okänd. Fick ordning på vattnet rätt fort, men det har blivit onormalt många snäckor i karet de senaste veckorna. Den senaste veckan har vattnet återigen luktat ammoniak och den där speciella "nitritlukten" hänger i. Har bytt lite vatten varje dag, byter just nu lite vatten 2 ggr om dagen. Har använt Nitrivec i mängder men det tycks inte vara tillräckligt i det här fallet.

    Tidigare idag låg en pansarmal och kippade på bottnen, han var så illa däran att jag fick avliva honom omedelbart. Böt lite vatten efteråt. Nu mot kvällen började mina 2 andra pansarmalar också att kippa. Jag böt vatten igen och dom kvicknade till efterhand. Dock upptäckte jag att hela filtermattan är totalt invaderad av snäckor i varierande storlek, det finns uppskattningsvis tusentals av dom genom hela filtermattan, är omöjliga att få bort.

    FRÅGOR: Kan detta vara orsaken till det dåliga vattnet? Gör snäckorna så att det pumpas ut rikliga mängder gift via filtermattan och pumpen som förpestar vattnet? Hur ska jag göra, skicka filtermattan och skaffa en ny och börja om från början, eller koka den? Förmodligen borde snäckorna dö om jag kokar filtermattan, men med tanke på att de ju finns insprängda överallt inuti så skulle det väl ändå bli omöjligt att få bort dom?

    Jag skulle bli väldigt tacksam om någon kom med goda råd, tips och idéer! Snälla hör av er!
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.
  • Black_666
    • October 2003
    • 475

    #2
    När jag får sådana invasioner så plockar jag helt enkelt bort alla jag ser, tar nog 2-5veckor innan det verkligen ser bra ut igen (beror på hur många som gömmer sig och hur många jag orkar fiska upp)

    Det skulle nog gå att koka filtermattan, snäckorna skulle dö, men så även bakterierna som bryter ner nitrit (om jag nu fattat det hela rätt) så det går nog på ett ut, om man bortser från att du har dödat en hel hög med snäckor på kort tid... Om jag var du skulle jag skölja filtermattan (och så mycket som möjligt av filtermassan och delar som hänger ihop) och pilla bort alla snäckor som du ser. Sen kan det vara bra att försöka läsa på om just snäckor, vad de är (dvs snäckor, så långt har du kommit...), varifrån de kommer, hur de hamnade i ditt akvarium, vad de gör när de väl är där osv...

    Om inge4t annat fungerar finns det alltid fiskar som äter snäckor och som sista utväg, snäckmedel (bara som sista utväg!) Man ska försöka hälla i så lite medel som möjligt i akvarievattnet eftersom en del medel påverkar fiskarna, andra väsxterna och de flesta bakeriekulturen!


    Hoppas det var till någon hjälp och lycka till!
    Black Molly

    Kommentar

    • jackson
      • September 2003
      • 1242

      #3
      Alun finns att köpa på apoteket och är effektivt mot snäckor. 1 matsked per liter vatten. Bada växterna i det (och andra saker som inte går att koka eller placera i ugnen). Provbada i 5-10 minuter innan du tar och kör igång. Vissa växter kan eventuellt ta skada av det (men inga av de jag har har gjort detta). Detta bad tar död på snäckor OCH äggen. Men man blandar INTE i detta i akvariumet.

      Det som tål att kokas eller ungsbakas i 150 grader göres så med. Detta tar även det effektivt ihjäl snäckorna.

      Om man vill, så kan man skaffa snäckätande fiskar. Jag har provat praktbotior, skunkbotior och dvärgkulfisk (eller vad de heter).
      Praktbotioerna blir stora (och skallvara i ett litet stim). Så har man mindre än 450 liter, så bör man titta efter en annan lösning. De blir stora som vuxna. De är hyffsade på att hålla efter snäckor. Men du blir inte av med dem.
      Skunkbotiorna är lika bra som praktbotiorna på att jaga snäckor. Men de är även bra på att jaga andra fiskar. Mina tog död på en tetra och två dvärgguramin samt en amanoräka. Min kampfisk fick kraftigt trasade fenor. Så har man stabila ciklider med inte för långa fenor, så fungerar de nog riktigt bra (de är vackra med). Men har man inte det (eller ett artakvarium) så bör man undvika dem (enligt zoobutken så tog ett stim ihjäl en stor skalar hos dem).
      De små kulfiskarna är sötvattensfiskar och lite smått roliga. Simmar lite som en kollibri. Förflyttar sig med bröstfenorna, och "svävar" runt växterna på jagkt efter något att äta. Har två st i ett 110 liters akvarium som var översvämmat med snäckor. De rensade det från synliga snäckor på mindre än en vecka. Har nu (en månad senare) inte sett tillstymmelsen till en snäcka. Tyärr så går de inte ihop med amanoräkor. De klipper nämligen deras känselspröt när räkorna viftar dem mot kulfisken. Och då kan räkorna dö, det hände mig.
      Nu har jag de överlevande räkorna i annat akvarium.

      Jag skulle göra större tätare vattenbyten om jag inte har speciellt känsliga fiskar för att sänka nitrithalten. Det skall åtminstone vara bra värden efter vattenbytet. Samt inte mata fiskarna på några dagar, samt minska matningen någon vecka. Det kommer även att minska antalet snäckorna.
      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

      Kommentar

      • kampfisken
        • September 2003
        • 666

        #4
        Hej och tack för svar. Väldigt bra tips att bada växterna i alun Jackson! Visste inte ens att man kunde göra så. Problemet med att koka skiten (filtermattan) är väl att hela mattan kommer att bestå av döda organismer (snäckor), vilka förmodligen kommer att förmultna inuti massan och skicka ut mängder med onyttiga gifter i vattnet då man startar upp akvariet på nytt?

        Du (Black 666) har rätt i det där med att plocka bort snäckorna vartefter. Visserligen har jag övat på detta elände rätt frekvent den senaste veckan och vunnit några slag, men förlorat själva kriget, då snäckorna förökar sig 10 gånger så fort än vad jag hinner plocka bort. Om man vidareutvecklar din grundtanke kanske det bästa och effektivaste är att ta i med storsläggan på en gång för att få bukt med det hela. Jag skulle ju alltid kunna köpa en liten yngelkasse som jag placerar i ett större akvarium (neonakvariet är bara 25L) och flyttar över de malar som fortfarande är vid liv samtidigt som jag rycker upp alla växter och inredning i neonkaret och pillar bort de snäckor jag ser, sedan tömmer jag bort allt vatten och tar den stora håven och "trålar" upp alla snäckor som finns på och i sanden. Då jag har fått bort dessa sätter jag dit en ny filtermatta med pump, låter sanden med dess befintliga ekosystem vara kvar, samt fyller på med nytt vatten från ett annat välfungerande akvarium. På detta vis borde jag väl behålla merparten av de nyttiga bakterierna i sanden samtidigt som den nya filtermattan suger åt sig nyttigheterna som finns i det "gamla" akvarievattnet jag tar från det andra akvariet? Om jag låter det omstartade neonakvariet få stå och pumpa runt i några veckor borde det väl relativt snabbt bildas en bra biologisk balans, om jag späder på med Nitrivec och lite gödning till växterna (som först får ett ordentligt alunbad)? Efter ett tag kan jag koppa in de gamla malarna i neonkaret och hoppas att det går bättre då.

        Vad tycker ni om denna idé? Skulle det funka bättre att använda vatten från ett redan etablerat akvarium i stället för att gå den långa vägen med nytt kranvatten? Synpunkter mottages hjärtligt!
        Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

        Kommentar

        • ch1mpy
          • March 2004
          • 151

          #5
          Om akvariet bara är på 25 liter och du endast kommer att ha malar i det till en början skulle jag byta ut hela filtermattan till att börja med. Dessutom koka sanden och ersätta allt vatten med vatten från dina övriga akvarium.

          Du kan ju dessutom köra in din nya filtermatta i ett av dina andra akvarier om du har möjlighet. I så fall behöver du nog inte oroa dig för att ha en för ren sand vid uppstarten utan kommer att ha en OK bakteriekultur i filtret.

          Edit: Syftningsfel

          Kommentar

          • cecilia
            • January 2003
            • 754

            #6
            Du behöver nog inte oroa dig för att det ska finnas kvar en massa dött organiskt material i filtermattan efter kokning. Snäckköttet kommer att koka sönder till skum.
            Har du provat att sätta ner en kampfisk (gissar att du har någon sådan med tanke på signaturen) i "snäckakvariet"? Mina kampfiskar äter snäckor med god aptit.
            Mvh Cecilia

            Kommentar

            • nilssonnet
              • January 2004
              • 603

              #7
              Prova att göra en fälla, dvs släng ner något grönt i karet, släck och vänta ett tag, då torde grönsaken vara full av snäckor, även de som sitter i filtret.
              Na klar!

              Kommentar

              • Norpan
                • December 2003
                • 679

                #8
                Gör även något åt orsaken till snigelinvasionen, dvs mata mindre, ofta matar man alldeles för mycket så att det blir mat över till snäckorna, därför är snäckorna nyttiga, de äter upp den överblivna maten..Men det är ju inte så kul att ha tusentals förstås.. Koka inte filtret eftersom du har nitrit, det blir bara värre då utan byt mycket vatten och ofta tills du har fått ordning på det, plocka snäckor manuellt. Vissa lägger ett salladsblad i akvariet över natten, då sätter sig snmäckorna på det och så tar man ut dem.. Lycka till (men tänk på att just nu är nitriten ett större problem än snäckorna..)
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                Grodor..lite trevligare, lite bättre

                Kommentar

                • fredrikakesson
                  • November 2003
                  • 1363

                  #9
                  Om det inte är döda snäckor som orsakar nitriten...
                  //FÅ

                  Kommentar

                  • kampfisken
                    • September 2003
                    • 666

                    #10
                    Tack alla ni snälla människor för era inlägg, de uppskattas ska ni veta ;-)! Det hela slutade med att jag fick flytta alla malar till mitt Amazonasakvarium, tog mig halva natten att fånga upp och koppa in dom. Tyvärr dog det 2 fläckiga pansarmalar som jag har haft i flera år (snyft, tårar och böl), men resten tycks ha klarat sig. Ska tömma neonkaret och köra sanden i ugnen. Slänger den filtermatta jag har och skaffar en ny som jag "kör in" i ett annat akvarium (tack för tipset ch1mpy). FRÅGA: Skulle det funka att "köra in" den steriliserade sanden genom att fylla en yngelkasse med detta och hänga kassen i samma kar som jag kör in den nya filtermattan i? I så fall skulle man kanske kunna ha filtermattan med pump gåendes inuti yngelkassen, och allt eftersom fylla på med nya fiskar, som jag senare flyttar över till neonkaret? Hur stora yngelkassar finns det och hur mycket kostar de? Cecilia: Är det en kampfiskhane eller hona som käkar snäckor i ditt akvarium?

                    MVH
                    /Kampfisken (ungkarl, både han och jag...)
                    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                    Kommentar

                    • cecilia
                      • January 2003
                      • 754

                      #11
                      Kampfiskar av båda könen äter snäckor hos mig (liksom makropoder). Det rör sig iofs om "vilda" arter (smaragdina & coccina) men munnen ser ju likadan ut på "slöjisarna", så det borde inte spela någon roll.
                      Mvh Cecilia

                      Kommentar

                      Arbetssätt...