Stigande GH.PMDD....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sebban
    • June 2003
    • 35

    Stigande GH.PMDD....

    Totalhårdheten GH har en tendens till att vilja stiga. Vad i PMDD är det som orsakar detta. Det måste vara något som växterna inte tar upp eller ... ?
    Någon som vet?

    Mvh Sebban
    Ha det,Sebban
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    MgSO4

    GH består främst av Mg och Ca.

    Har du ett bra och högt GH behöver du (sannolikt) inte dosera MgSO4. Mg används i klorofyllet så det tas upp, men inte Calcium. För att GH ska gå ner 1 dH måste växterna ta upp 17.8 ppm Mg och så mycket hinner aldrig tas upp på en vecka.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Sebban
      • June 2003
      • 35

      #3
      Tack för svaret defdac.
      Finns det risker med kombinationen Högt GH och lågt KH?
      Mvh Sebban
      Ha det,Sebban

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Finns det risker med kombinationen Högt GH och lågt KH?
        Det finns inga direkta risker med GH kontra något annat, däremot gör ett lågt KH att pH:t blier mer lättrörligt.

        Extremt lågt GH gör att växter inte får något Calcium och Magnesium.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • urbanandersson
          • January 2003
          • 965

          #5
          Hej!

          Får man slinka in med en liten fråga i detta ämne?
          Jag har doserat pmdd slaviskt efter Thomas Elfströms gamla kalkylator. Jag tog det som självklart med mgso4. på senare tid har jag fått indikationer här på zoopet på att man inte behöver dosera mgso4 men inte hittat ett bra svar.

          Jag har en totlhårdhet på 12 eller 14 från egen brunn. Finns här naturligt både kalcium och magnesium vad växterna Behöver?

          Urban

          Kommentar

          • Labeth
            • September 2004
            • 533

            #6
            dom flesta kranvatten har 4 delar Ca i relation till 1 del Mg och det är det som växter gillar... Om man nu doserar MgSO4 kan man riskera att man råkar ut för Ca brist ... Har du gjort labtester på vattnet med dessa värden... Jag vet att med stockholmsvattnet här måste jag dosera lite CaCl för att slippa Calcium brist symptom så jag ska defenitivt inte dosera MgSO4 =)...
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

            Kommentar

            • Sebban
              • June 2003
              • 35

              #7
              Vi har väldigt mjukt vatten där jag bor, det är därför jag vaknar till liv nu när Gh testet visar 200 mg/l. Dessutom har jag läst om diverse brister som uppkommer på växterna och i forumet har man sagt att det inte är så viktigt med kalsiumsulfat och magnesiumsulfat bara man inte doserar för lite.Är det för det är så svårt att mäta enskild mängd?

              Sebban
              Ha det,Sebban

              Kommentar

              • urbanandersson
                • January 2003
                • 965

                #8
                Hej!

                Förlåt sebban om jag inkräktar på din tråd. Säg till om du vill att jag ska starta en egen men jag tycker att vi har ungefär samma frågeställning.

                Kompleterande uppgifter till mitt tidigare inlägg:
                jag mätte nyss med hagens dropptest. gh=13 droppar= 14,5
                kh=16 droppar= 9
                Jag mätte på kallt kranvatten och inte på akvarievattnet.

                Bör jag undvika mgso4 så länge jag inte ser brister hos växterna?
                Kan jag mäta hårdheten i karet för att se om jag har tillräckligt med mg och ca?

                Urban

                Kommentar

                • Labeth
                  • September 2004
                  • 533

                  #9
                  Ta fram den kemiska analysen på erat kranvatten jag antar att man gör en sån om man har egen brun.. om du inte har egen brun finns det hos komunen det är bara att leta reda på den i den står det vilken halt av Mg och Ca som vattnet har ... eftersom GH är mer eller mindre summan av Mg och Ca i vattnet detta är i fallet om man ska dosera Mg inte så viktigt(även om ett högt värde troligen indikerar att man inte behöver dosera något av varken Ca eller Mg) ... och KH är mängden HC03 så det har inte med saken att göra riktigt heller om hur man ska dosera MgSO4 ... utan man måste kolla på analysen i mitt fall har jag dessa vattenvärden http://www.stockholmvatten.se/dricksvatten/vattenkvalitet/lovo.asp

                  och då kan jag se att jag får 32 ppm Ca och 5,1ppm Mg med vattnet ... och ändå har jag sett tendenser till att ha Ca brist ...
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

                  Kommentar

                  • Sebban
                    • June 2003
                    • 35

                    #10
                    Det gör inget Urban.
                    Men, Jag kollade mitt kran vatten och det håller ca 3,5GH och jag har lyckats öka totalhårdheten med ca 8Gh. Vilket betyder att pmdd kalkylatorn ger en dosering som är way of för mycket för mina växter, och mitt 100 liters kar är proppfullt.
                    Jag har svårt att tänka mig att du behöver dosera något Mgso4 alls.

                    Sebban
                    Ha det,Sebban

                    Kommentar

                    • urbanandersson
                      • January 2003
                      • 965

                      #11
                      Hej!

                      Tack för svar! Jag ska läsa och begrunda i morgon när jag har sovit ut.
                      Ta fram den kemiska analysen på erat kranvatten jag antar att man gör en sån om man har egen brun..
                      Hos dom fleta komuner får man den gratis om man har spädbarn. men man får en ekonomivariant som bara tar upp direkta hälsorisker.
                      Bakterier olika sorter, amonium, nitrit, nitrat, fluorid. Vill man ha den tunga analysen där allt är med så får man betala ett par tusen. Då känns det som en bättre investering att köpa co2 utrustning för pengarna.
                      Nu ska jag sluta med mgso4 för det finns troligtvis massor i mitt vatten.

                      Urban.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...