torv i botten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oscar E
    • October 2004
    • 8

torv i botten

Hej jag har funderingar på att placera tillsågade ca 2-3 cm tjocka skivor av torvblock i botten på mitt akvarium under gruset (Sydamerikansk biotop. Detta för att underlätta för mina stora amazonsvärdplantor att trivas men även för fiskarnas väl och ve. Nu till mina frågor, har kollat med trädgårdsaffären där jag köpte torvblocken så att de inte var ngn form av kemikalier i dem, men är ändå osäker, är det någon här på formuet som använt liknande torvblock? Och isåfall vilka var era erfarenheter av detta.

Tacksam för svar Oscar
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

Om det är ren torv, dvs utan gödning så borde det vara ok. Men snacka om svartvatten!! Jag hade lite torv i mitt filter men det slutade jag med eftersom vattnet blev gult av det, och det var alltså < 1 dm3 torv till 250 liter.

Kommentar

• Oscar E
      • October 2004
      • 8

Kommer det inte att bli lite mildare om det ligger i botten under gruset?

Har tidigare kört med granulat i filtret och i det vatten jag preparerat inför vattenbyten.

Mitt akvarium är också på 250 liter. Och jag hade tänkt att lägga tillskurna 2-3 cm tjocka block längs bakkanten i akvariet(terasserat) under gruset och ha ett tunnt lager grus i framkant för att lättare kunna rengöra vid matning.

Kommentar

• mohlin
        • January 2004
        • 1487

Det är möjligt, jag använde sån "akvarie-torv" av granulattyp som man köper i affärerna, och det är nog mer koncentrerat.

Det är väldigt vanligt i Danmark (där jag bor) att man kör med torvbottenvarianten, så jag tror säkert att det är ok. Håll koll på vattenvärdena bara. Jag vet inte hur mycket det sänker PH, men i trädgårdar använder man torv (spagnum) till att sänka Ph för tex rohdodendron som är "sur-jordsplantor".

Kommentar

• Glenn
          • April 2002
          • 3904

Strunta i torven för det blir för surt för dem flesta växterna. Sen för det andra så kan du inte dammsuga botten och sen om du får för dig att byta sand någon gång så måste du slänga den gamla eftersom att den kommer och blandas me torven. Kör ner en liten lerbit till svärdplantorna istället. Sen om du vill sänka ph:t i akvariet så kan du ha torv i en strumpa eller köra med ph-sänkningsmedel.

/Glenn
          Mvh /Glenn

Min Zoon

Kommentar

• Azur
            • March 2003
            • 12946

Oscar E: Jag köpte torvblock, sågade till skivor, och använde det som enda bottenmaterial i mitt segelfenstetra-odlings-akvarium. Det har fungerat görbra i, vad är det, tre månader nu. Till min förvåning håller torven fortfarande ihop som en hård "filt".
            Växterna i akvariet lever & växer, men växternas trivsel var liksom inte huvudsaken i det akvariet...

Jag kommer att smäcka upp en websida om det akvariet så småningom, men har inte gjort det än.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

Arbetssätt...